نحوه خرید و فروش برند چگونه است؟

نحوه خرید و فروش برند

نحوه خرید و فروش برند چگونه است؟

نام تجاری یا برند، می ‌تواند یک اسم، یک عبارت و یا یک طرح باشد که محصولی خاص را نشان می ‌دهد. برند جزء حقوق شخصی افراد است و به نام صاحب آن ثبت می‌ شود. این ثبت شدن نشان دهنده این است که نباید کسی بدون اذن صاحب برند، از این نام برای محصولات خودش استفاده کند، چون برند تمایز بین محصولات را نشان می دهد. اما همانطور که گفتیم چون برند جزء حقوق شخصی افراد است پس نتیجتا قابل انتقال نیز هست. همچنین می توان به جای انتقال کلی این حق، صرفا اذن در استفاده از آن را به شخص متقاضی داد. در این مقاله نحوه خرید و فروش برند را بررسی می کنیم تا اطلاعات مفید و کاملی را در اختیار کسانی که علاقه ای به طی کردن پروسه ثبت برند ندارند، قرار دهیم.

این فرایند به علت طولانی بودن سبب شده است تا افرادی به فکر استفاده از نام های تجاری ثبت شده بیفتند. برای این کار ابتدا باید این برند ها به نام این افراد انتقال داده شوند و یا حداقل اجازه استفاده از آن ها را دریافت کرده باشند. پس لازم است تا با نحوه خرید و فروش برند آشنا شوید. انتقال برند می تواند کلی و نسبت به تمام محصولات باشد و یا اینکه فقط نسبت به بخشی از محصولات، یعنی انتقال جزئی. انتقال برند به طور کلی به 2 روش صورت می پذیرد. روش اول انتقال آزادانه و کاملا ارادی است. روش دوم انتقال غیرارادی و یا قهری است. انتقال قهری یعنی فردی که فوت می کند، این برند و حقی که نسبت به آن دارد، قهرا به وراثش منتقل می شود. نکته ای که در اینجا بسیار اهمیت دارد این است که برندی که در پروسه انتقال به دیگری قرار می گیرد، حتما پیش از آن باید به طور قانونی و رسمی به ثبت رسیده باشد. همچنین امور مربوط به نحوه خرید و فروش برند و یا اخذ اجازه برای استفاده از آن، حتما باید در مرجع ثبت نقل و انتقال برند انجام شود و سند رسمی این انتقال دریافت شود.

در زمینه نحوه خرید و فروش برند بهتر است تا 5 تبصره ماده 140 قانون ثبت اختراعات را مطالعه کنیم.

تبصره1ـ هرگاه انتقالات موضوع این ماده در دفتر متمم منعکس گردد، می‌بایست به شماره ثبت اصلی علامت ثبت شده و صفحه و دفتر مربوط اشاره شود.                                                                           تبصره2ـ در صورت انتقال جزیی کالاها و خدمات موضوع علامت، مدت اعتبار بخش منتقل شده نمی‌تواند بیشتر از مدت اعتبار باقی مانده علامت ثبت شده در گواهی‌نامه ثبت آن باشد. تبصره3ـ در صورت انتقال جزئی کالاها و خدمات موضوع علامت، منتقل‌الیه می‌تواند درخواست صدورگواهی‌نامه  علامت برای مدت باقی مانده از دوره اعتبار علامت ثبت شده را نماید. تبصره4ـ چنانچه علامت ثبت شده در موعد مقرر تمدید نگردد، مانع از تمدید علامت برای آن دسته از کالاها و خدماتی که قبل از موعد تمدید جزئاً منتقل شده‌اند، نخواهد بود. تبصره5 ـ نقل و انتقالات جزئی کالاها و خدمات موضوع علامت باید در ظهر آخرین گواهی‌نامه معتبر علامت نیز منعکس گردد.

طبق این ماده در زمینه نحوه خرید و فروش برند باید نکاتی را مدنظر قرار دهیم. اول اینکه اگر مسئله اجازه استفاده است، باید مقصود اجازه دهنده کاملا مشخص شود. یعنی تعیین کند که در اجازه خود خواستار انحصار است یا خیر؟ نکته دیگر این است که مرجع ثبت نقل و انتقال برند باید میزان کیفیت و مرغوبیت بخشی از محصولات این برند و یا تمام آن را به دقت بررسی کند و پس از این بررسی اجازه انتقال آن را بدهد.

مسئله ای که لازم است در زمینه نحوه خرید و فروش برند حتما به آن توجه داشته باشید و هرگز آن را فراموش نکنید این است که پس از انتقال نباید ماهیت کالا ها و خدمات آن برند تغییری کند. این بدان معنی است که باید همان فعالیت ها و کارهای قبلی در همان زمینه پیشین ادامه پیدا کند و اگر تغییری صورت پذیرد، انتقالی رخ نمی دهد. تنها راهکار در اینجا توسعه و گسترش برند است و نه تغییر کلی محصولات و کالاها.

نحوه خرید و فروش برند؛ شرایط و مدارک آن

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، برای انتقال و خرید و فروش برند، ابتدا باید رسما و قانونا برند به ثبت رسیده باشد. همچنین اگر اعتبار برند محدود به مدت زمان خاصی بوده باشد، باید حتما از اعتبار داشتن آن نیز اطمینان حاصل کنید. نکته دیگر در رابطه با اشخاص حقوقی است. گاهی پیش می آید که هم خریدار برند و هم فروشنده آن، اشخاص حقیقی نیستند، بلکه حقوقی اند. در اینجا حتما باید مدارک مربوط به فعالیت آن ها و هویتشان ارائه شود.

مراحل خرید و فروش برند بدین شرح است: در گام اول طرفین لزوما باید به یک دفترخانه اسناد رسمی رجوع کنند تا سند صلحی برای این انتقال در آنجا تنظیم و گردآوری شود. سردفتر و یا دفتردار باید از اداره مالکیت صنعتی اعتبار نام تجاری مورد انتقال را استعلام بگیرد. سپس سند تنظیمی باید به امضای طرفین برسد. در گام دوم منتقل الیه باید با در دست داشتن مدارکی به دفتر ثبت مالکیت صنعتی مراجعه کند و تقاضا کند که برند به نام او به ثبت برسد. این مدارک عبارتند از: اصل گواهینامه معتبر نام تجاری، سند انتقال امضا شده توسط طرفین، مدارک وکیل در صورت وجود، رسید واریز مبالغ و درخواست کتبی برای ثبت. گام سوم چاپ آگهی این نقل و انتقال در روزنامه رسمی کشور می باشد.

علاوه بر مدارک فوق الذکر، مدارک مربوط به هویت طرفین و ثبت برند، مجوز فعالیت خریدار ذیل موضوع برند منتقل شده، شماره ثبت آن نام تجاری و اظهارنامه نیز لازم است. در این اظهارنامه باید شماره اولیه این برند و تاریخ اولیه ثبت آن درج شده باشد. نکته دیگر که باید در اظهارنامه مشخص شود هویت منتقل الیه و تابعیت وی می باشد. در خصوص نحوه خرید و فروش برندی که در خارج ثبت شده است لازم به ذکر است که باید کپی تایید شده تصدیق نامه برند، توسط اداره ثبت علامت تجاری نیز به اظهارنامه پیوست شود. به یاد داشته باشید که اگر انتقال جزئی بود، باید در اظهارنامه مشخص شود که برند در رابطه با کدام کالاها منتقل شده است.

فراموش نکنید در این فرآیند باید مبالغی نیز برای پیش برد کارتان بپردازید. مانند هزینه دفترخانه و حق الثبت، چاپ آگهی در روزنامه، حق الوکاله وکیل، هزینه اظهارنامه و مبالغ مربوط به اداره مالکیت معنوی.

بیشتر بخوانید :

رضا گلچین
26/ دسامبر/ 2021

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات ثبت برند

ثبت برند در نروژ (صفر تا صد)
مقالات ثبت برند
24/ می/ 2022
ثبت برند در ترکیه
ثبت برند در ترکیه و هرآنچه باید بدانید
مقالات ثبت برند
8/ سپتامبر/ 2021