چه مواردی به‌صورت برند قابل ثبت است؟

هرچه بازار کسب‌وکار رونق بیشتری می‌یابد تلاش برای معرفی محصولات، کالاها و خدمات چهره‌ی جدیدی پیدا می‌کند. برند یا علامت تجاری یکی از اولین راه‌های برای معرفی هر محصول و خدمات است. سوال اصلی این‌جا مطرح می‌شود که آیا هر علامت تجاری تحت عنوان برند قابل ثبت است؟ در این نوشته به بررسی دقیق این مورد بر اساس قوانین کشور ایران خواهیم پرداخت.

ابتدا بهتر است با هم به تعریف دقیق علامت تجاری بپردازیم. بر اساس قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات داریم: علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش- تصویر- رقم- حرف- عبارت- مهر- لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجارتی یا فلاحتی اختیار می‌شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود.

پس هر چیزی که به عنوان مشخصه‌ای که بتواند محصول، خدمات یا موسسه مورد نظر شما را متمایز کند قابل ثبت است. حال در کنار این ویژگی، ۲ شرط دیگر اضافه کنید. علامت قابل ثبت باید دارای اصالت و تازگی باشد. یعنی هر علامت موجود را نمی‌توان بصورت یک برند ثبت کرد و در این مرحله می‌بایست خلاقیت خود را در طراحی برند یا علامت تجاری برجسته کنید.

منظور از تازگی و اصالت در متن بالا بیشتر به این دلیل مطرح است که برند شما از طریق عنصر اختصاصی موجود در آن بتواند محصول یا خدمت مورد نظر شما را از سایر موارد مشابه متمایز کند. پس توجه داشته باشید که شما هنگامی که برند برای محصول خود ثبت می‌کنید باید در دسته‌بندی محصولات خاص آن را ذکر کنید و استفاده از آن در آن طبقه کالایی برای سایرین محدود می‌شود.

شرایط عمومی جلوگیری کننده از ثبت یک علامت تجاری به ترتیب زیر است:

  • اگر کالا، خدمت یا موسسه مورد نظر را متمایز نسازد
  • اگر به دور از موازین شرعی، نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد (قوانین کشور را نقض نکند)
  • فرد را دچار گمراهی کند.
  • عین یا تقلید پرچم یا نماد کشور یا سازمان بین‌المللی باشد
  • عین یا مشابه برند ثبت شده یا معروف دیگر باشد
  • عین برند ثبت شده قبلی باشد
  • عبارات انتسابی مثل «دولتی» یا «انقلابی» در آن به‌کار نرفته باشد
  • عبارت مصرف عمومی داشته باشد (مثل خودرو یا رایانه)

بیشتر بخوانید :

 
 
رضا گلچین
13/ ژوئن/ 2018

مقالات ثبت برند