معرفی دانشگاه شیکاگو آمریکا

دانشگاه شیکاگو آمریکا با فضای آموزشی بسیار عالی و هیئت علمی قوی شهرت جهانی به دست آورده است. این دانشگاه خصوصی در سومین شهر پرجمعیت آمریکا یعنی شیکاگو واقع شده است. تنوع بالای رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه موجب شده تا یکی از گزینه‌های خوبی برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا باشد. با ما در این مطلب از افق نیکان همراه باشید تا با این دانشگاه بیشتر آشنا شوید. 

نگاه کلی به دانشگاه شیکاگو

بسیاری از افراد نام این دانشگاه را به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های جهان شنیده‌اند. بیش از 52 رشته اصلی و 45 رشته فرعی در این مرکز تحصیلی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. باراک اوباما یکی از اساتید سابق این دانشگاه در رشته حقوق بود. این دانشگاه فعالیت‌های خود را به راهی برای درک بهتر مسائل پیشرفته تبدیل کرده است. به همین خاطر موفق شده تا دانشمندانی با نوآوری بالا در زمینه‌های پژوهشی مختلف تربیت کند. جالب توجه اینکه ارتباط بین ژنتیک و ابتلا به سرطان اولین بار در این دانشگاه کشف شد. همانند دیگر دانشگاه بزرگ آمریکا سه مقطع تحصیلی کارشناسی- کارشناسی ارشد و دکترا در این مرکز وجود دارد. در جدول زیر به برخی از شاخصه‌های مهم این دانشگاه نظیر نرخ پذیرش آن اشاره می‌کنیم.  
شهر دانشگاهشیکاگو
تعداد کل دانشجویان17834 نفر
تعداد دانشجویان بین‌المللی4400
نرخ پذیرش 7.3 درصد
 

آشنایی با تاریخچه دانشگاه شیکاگو آمریکا

اتحاد بین ویلیام هارپر و جان دی راکفلر در سال 1891 میلادی سنگ بنای تاسیس این دانشگاه را بنا نهاد. بسیاری از مورخان بر این باور هستند که در چشم انداز آموزش عالی آمریکا تاسیس دانشگاه شیکاگو اهمیت بالایی دارد. هارپر با 35 میلیون دلار سرمایه‌ای که از راکفلر دریافت کرد این دانشگاه را تاسیس نمود. البته زمین دانشگاه که در آن سال‌ها 8 میلیون دلار ارزش داشت از طرف مارشال فیلد اهدا شد. یکی از ماندگارترین تاثیرات بر رشد این دانشگاه را پنجمین رئیس این دانشگاه ایجاد کرد. این دانشگاه همیشه روی آموزش‌های انسان‌گرا و هدفمند تاکید داشته است. همین استراتژی موجب رشد علمی زیاد و کسب افتخارات برای این دانشگاه شده است. در ادامه با رتبه‌های علمی و جایگاه این دانشگاه در جهان بیشتر آشنا می‌شویم.

رتبه علمی دانشگاه شیکاگو 

بدون تردید دانشگاه شیکاگو آمریکا از برترین و بهترین دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شود. این جایگاه علمی بالا موجب شده تا مقصد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان باشد. رتبه‌های علمی دانشگاه شیکاگو آمریکا به شرح زیر می‌باشد:
  • رتبه جهانی QS دانشگاه شیکاگو 10
  • رنگ THE دانشگاه شیکاگو 10
  • رتبه US 14
می‌باشد. این رتبه‌های علمی ذکر شده برای دانشگاه شیکاگو مربوط به سال 2022 میلادی هستند. در این دانشگاه تلاش شده تا به کمک بهترین اساتید دانشجویان بسیار ممتازی پرورش پیدا کنند. از این رو تحصیل در دانشگاه شیکاگو آمریکا می‌تواند آینده هر فرد را متحول کند. با این همه نرخ پذیرش این دانشگاه نشان می‌دهد پذیرش در دانشگاه شیکاگو کار چندان آسانی هم نیست. 

معرفی پردیس و دانشکده‌های دانشگاه شیکاگو

پردیس اصلی این دانشگاه در هاید پارک شیکاگو و در یک فضای بسیار بزرگ ساخته شده است. در این دانشگاه از یک تقویم سه ماهه تحصیلی استفاده می‌گردد. محیط علمی باز و تحلیل‌های انتقادی از ویژگی‌های اصلی فعالیت‌های این دانشگاه به شمار می‌روند. تمام دانشجویان می‌توانند در سال اول و دوم تحصیل خود از خوابگاه دانشجویی بهره‌مند شوند. محوطه پردیس دانشگاه شیکاگو آمریکا در حدود 217 هکتار است که شامل:
  • 6 کتابخانه مدرن و بزرگ
  • 160 موسسه تحقیقاتی
  • سالن تئاتر
  • موزه
  • مراکز هنری
  • سالن غذاخوری
می‌باشد. برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف تحصیلی امکانات زیادی در اختیار دانشجویان دانشگاه قرار داده می‌شود. دانشکده‌های این مرکز تحصیلی خصوص در شیکاگو عبارتند از:
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده تجارت
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده ارشد شیکاگو
  • دانشکده علوم
هستند. اقتصاد، ریاضیات و فلسفه از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی این دانشگاه محسوب می‌شوند. 

هزینه تحصیل در دانشگاه شیکاگو

دانشگاه شیکاگو یکی از مراکز تحصیلی خصوصی در آمریکا است. بنابراین باید انتظار هزینه‌های نسبتا سنگینی برای تحصیل در آن را داشته باشید. شهریه سالانه و متوسط دانشگاه شیکاگو آمریکا در حدود 61 هزار دلار می‌باشد. این عدد در حدود 93 درصد گران‌تر از شهریه 4 ساله کالج‌های غیر انتفاعی در این کشور است. دانشگاه شیکاگو آمریکا جزو 100 دانشگاه گران در تمام جهان به شمار می‌رود. در آمریکا نیز این دانشگاه رتبه 33 دانشگاه‌های گران را از آن خود کرده است. پس تحصیل در این دانشگاه خصوصی به هیچ وجه ارزان نخواهد بود. البته بورسیه‌ها و کمک‌ هزینه‌های مالی مختلفی نیز از طرف دانشگاه به دانشجویان اعطا می‌گردد. سایر هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه نیز به شرح زیر می‌باشد:
  • 1800 دلار برای کتاب و لوازم التحریر
  • 2175 دلار برای خوابگاه
  • سایر هزینه‌های زندگی 81.531 دلار 
البته هزینه‌های گفته شده برای همه دانشجویان یکسان نبوده و بستگی به سبک زندگی فرد نیز دارد. یکی از بخش‌های مهم در کسب پذیرش این دانشگاه اثبات تمکن مالی است. این شرط به ویژه برای دانشجویان خارجی که می‌خواهند به دانشگاه شیکاگو راه یابند اهمیت دارد.  

افتخارات دانشگاه شیکاگو

فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به صورت مدام در حال اکتشاف و اختراعات هستند. از این رو افتخارات این دانشگاه در حوزه‌های علمی مختلف بسیار زیاد است. به طوری که در حدود 92 برنده جایزه نوبل از دانشجویان، اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیکاگو هستند. 25 برنده جایزه پولیتزر و 52 برنده جایزه گرنت مک آرتور از دیگر افتخارات این دانشگاه است. سطح آموزشی بالا و استفاده از امکانات و استراتژی‌های نوین در کسب این افتخارات موثر می‌باشند. این دانشگاه بزرگ‌ترین کلکسیون باستان شناختی تخت جمشید را دارد. این اشیاء در سال 1357 و درست قبل از انقلاب به دانشگاه شیکاگو امانت داده شدند. اما بعد از انقلاب دولت فدرال بازگرداندن آن‌ها را ممنوع اعلام کرد. دانشگاه شیکاگو تا کنون از تحویل این اشیاء به دولت فدرال آمریکا اجتناب نموده است. 

سخن نهایی

دانشگاه شیکاگو آمریکا یکی از بهترین اهداف برای مهاجرت تحصیلی به این کشور است. چرا که هم به لحاظ علمی و هم آموزشی در سطح بسیار بالایی در جهان قرار دارد. البته درس خواندن در این دانشگاه خصوصی آمریکایی کمی گران تمام می‌شود. اما بی‌شک صرف هزینه برای تحصیل در دانشگاه شیکاگو ارزش آن را خواهد داشت. برای دریافت مشاوره‌های تخصصی و دقیق‌تر در زمینه مهاجرت تحصیلی به آمریکا با کارشناسان افق نیکان تماس بگیرید.   

سوالات متداول 

1- اصلی‌ترین ویژگی دانشگاه شیکاگو چیست؟

تحقیق باز و تحلیل‌های انتقادی شدید از ویژگی‌های اصلی این دانشگاه است. در این دانشگاه محققان فعالانه به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات هستند. 

2- نرخ پذیرش در دانشگاه شیکاگو چقدر است؟

7.5 درصد میزان نرخ پذیرش در این دانشگاه می‌باشد که به معنای رقابت در پذیرش است. 

3- برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا و پذیرش از دانشگاه شیکاگو چه باید کرد؟

بهترین راه کار دریافت مشاوره از کارشناسان افق نیکان برای سرعت بخشیدن به پروسه مهاجرت تحصیلی است.  
ghannadsh04@gmail.com
6/ می/ 2024

دیدگاه خود را ثبت کنید

دسته بندی نشده

معرفی دانشگاه نیویورک آمریکا
دسته بندی نشده
9/ آوریل/ 2024
مهاجرت به کانادا بدون سربازی
دسته بندی نشده
6/ دسامبر/ 2023
معرفی دانشگاه ییل آمریکا
دسته بندی نشده
27/ آوریل/ 2024