آیا پایان نامه قابل ثبت به‌صورت اختراع است؟

تقریبا تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای اتمام مرحله تحصیلی خود باید از پایان‌نامه خود دفاع کنند. مفهوم وجود پایان نامه در این مقاطع تحصیلی این است که انتظار می‌رود با دانش کسب شده و راهنمایی اساتید دانشگاه، یافته‌های جدیدی به علم اضافه شود. با در نظر داشتن تعریف اختراع می‌بینم که مشابهت زیادی در پایان نامه و ثبت اختراع وجود دارد. اما آیا پایان نامه به‌صورت اختراع قابل ثبت است؟ در این نوشته به بررسی این سوال خواهیم پرداخت.

 

چه مواردی به‌صورت اختراع قابل ثبت نیستند؟

در ماده ۴ قانون ثبت اختراع ایران آمده است که کشفیات، نظریه‌های علمی، روش‌های ریاضی و آثار هنری، همچنین روش‌های تشخیص و معالجه بیماری‌های انسان و حیوان قابل ثبت به‌صورت اختراع نیستند. با در نظر داشتن این موارد اگر پایان نامه شما به نظریه علمی منتج شده است، خبر خوبی برای شما نداریم. شما نمی‌توانید یک نظریه علمی را به‌صورت اختراع ثبت کنید!

 

چرا باید پایان‌نامه خود را به‌صورت اختراع ثبت کنم؟

تقریبا در هر پایان‌نامه‌ای مساله‌ای مطرح می‌شود و پژوهشگر به‌دنبال راه‌حل آن است. اگر دسترسی به این راه‌حل در پایان‌نامه انجام گیرد، فرد می‌تواند حقوق مالکیت فکری و معنوی آن‌را برای خود محفوظ دارد. ثبت اختراع منتج از پایان‌نامه علاوه بر این‌که از سوءاستفاده‌های بعید جلوگیری می‌کند، به عنوان امتیاز علمی نیز در مصاحبه‌های دکترا و ارتقای اساتید مطرح است.

بیشتر بخوانید :

رضا گلچین
21/ ژوئن/ 2018

مقالات ثبت اختراع

مزایای پیوستن ایران به معاهده همکاری ثبت اختراع PCT
مزایای پیوستن ایران به معاهده همکاری ثبت اختراع PCT
مقالات ثبت اختراع مهاجرت
26/ دسامبر/ 2018
ثبت اختراع سیمان
ثبت اختراع سیمان و هرآنچه باید بدانید
مقالات ثبت اختراع
15/ سپتامبر/ 2021