آشنایی با مدارک و مراحل تاسیس نمایندگی خارجی

تاسیس نمایندگی خارجی

آشنایی با مدارک و مراحل تاسیس نمایندگی خارجی

تاسیس نمایندگی خارجی یکی از کارهایی است که در زمان گسترش کسب و کار باید به آن توجه داشته باشید. در صورتی که به دنبال ثبت حقوقی و قانونی یک شرکت یا کسب و کار و یا برند خارجی در ایران هستید، با ما در این مطلب همراه باشید. در این مقاله کلیه اطلاعات لازم در خصوص مدارک و مراحل تاسیس نمایندگی خارجی در ایران و نحوه انجام و روال قانونی تشریح می ‌گردد.در نظر داشته باشید، برای دریافت این نمایندگی لزوماٌ نباید شرکت حقوقی ثبت کرده باشید و می‌ توانید با شخصیت حقیقی یا حقوقی نمایندگی مورد نظر خود را به ثبت برسانید. پس از تاسیس نمایندگی با توجه به اساس ‌نامه شرکت اصلی، شما می ‌توانید تمام یا بخشی از فعالیت های آن شرکت یا برند را انجام دهید. همچنین قوانین داخلی جمهوری اسلامی را نیز در در مورد انجام فعالیت ‌ها باید در نظر داشته باشید.

شرایط ثبت قانونی نمایندگی یک شرکت خارجی در ایران

آیا امکان اخذ نمایندگی رسمی یک شرکت یا کسب و کار خارجی در ایران وجود دارد؟ پاسخ به این سوال آری است. اما شرایط و ضوابط ویژه ‌ای در اینم میان وجود دارد. این شرایط بستگی به شرکت مادر، قوانین جاری در کشور مبدأ و نیز قوانین و شرایط کشور ما دارد. پس قوانین هر دو شرکت بسیار اهمیت دارد.در وهله اول، لازم است کشور شرکت اصلی، اجازه ثبت نمایندگی به شرکت‌ های ایرانی را داده باشد. به عبارتی این یک مجوز متقابل می باشد. در صورتی که کشور مربوط که می خواهید از آنجا نمایندگی بگیرید، به شرکت‌ های ایرانی به طور کلی مجوز تاسیس نماینده را بدهد، دولت ایران نیز چنین اجازه ‌ای به کشور مقابل خواهد داد.مورد مهم دیگر اینکه فعالیت شرکت نمایندگی باید در رابطه با افزایش صادرات غیرنفتی باشد. در غیر این صورت این امکان وجود ندارد.همچنین محدوده انجام فعالیت شما باید در حوزه قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران باشد.

نمایندگی خارجی در مقابل شعبه خارجی

در نظر داشته باشید که بین یک شعبه از شرکت خارجی با نماینده آن شرکت تفاوت وجود دارد و بحث اصلی ما در این مقاله در مورد نمایندگی شرکت و برند خارجی است. شعبه را معمولاً خود شرکت مادر تصمیم به دایر کردن می ‌نماید، در حالیکه برای اخذ نمایندگی، یک شخص حقیقی یا حقوقی دیگر سعی در کسب جواز از شرکت مادر می‌ نماید.تفاوت اصلی این دو در محدوده اختیارات آن ها می باشد. در شعبه اختیارات بیشتر است و توسط شرکت مادر این اختیارات و وظایف تعیین می ‌شود. در حالیکه در نمایندگی، محدوده اختیارات و وظایف با کسب رضایت از شرکت مادر، توسط خود نماینده تعیین می ‌شود. شرکت نماینده می ‌تواند فعالیت ‌های دیگری غیر مرتبط با فعالیت شرکت اصلی نیز داشته باشد.همچنین تفاوت مهم دیگر در مسئولیت و تعهدات حقوقی می باشد. در شعبه، شرکت اصلی مسئول قانونی می باشد، اما در نمایندگی خود شرکت نماینده مسئول است و خود باید نسبت به کارکرد و مسائل حقوقی و قانونی پاسخگو باشد.

کسب مجوز از شرکت خارجی به چه صورت است؟

قبل از هر چیز شما باید از شرکت خارجی مجوز نمایندگی در ایران دریافت کنید. برای این منظور باید یک گزارش توجیهی ارائه دهید. گزارش توجیهی نیز باید موارد زیر را نیز شامل شود.
  • توجیه کردن شرکت خارجی به تاسیس شعبه یا اضافه نمودن شعبه نمایندگی در ایران
  • گزارشی در خصوص امکانات مالی شما که امکان پرداخت هزینه‌ های اولیه را دارید.
  • مشخص نمودن توانایی ها و گزارش در مورد امکانات و قابلیت های خود
  • ارائه سوابق مدیریتی و تجاری در رابطه با فعالیت شرکت مورد نظر
  • ارائه اختیارات و فعالیت های مورد نظر (چه بخش ‌هایی از فعالیت شرکت مادر را انجام می ‌دهید)
سخت ترین و اصلی ترین مرحله دریافت نمایندگی خارجی نیز همین قسمت می باشد. به همین دلیل باید از متخصص با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. افق نیکان می تواند در این زمینه به شما مشاوره دهد و شما را در قدم هایتان همراهی کند.

گردآوری مدارک و اسناد لازم

در صورتی که شرکت خارجی مجوز لازم را برای اخذ نمایندگی به شما دهد، باید از مدیر آن درخواست کتبی را دریافت کنید. سپس مدارک زیر را تهیه کنید.
  • کد فراگیر ( کدی که به شخص حقیقی یا حقوقی برای ثبت نمایندگی داده می ‌شود)
  • مجوز کتبی دریافت شده از شرکت مادر
  • اساسنامه شرکت مادر به همراه آگهی تاسیس و تغییرات آن که در اساسنامه ذکر شده است.
  • مدارک هویت شخصی که می خواهد نمایندگی بگیرد (حقیقی یا حقوقی)
  • گزارش فعالیت‌ هایی که نمایندگی قرار است انجام دهد.
  • ترجمه مجوز کتبی شرکت مادر و ارائه آن به همراه دیگر مدارک به قوه قضاییه و دریافت تاییدیه
در موارد خاص به مدارک و موارد دیگری نیز مورد نیاز خواهد بود که بستگی به نوع فعالیت شرکت مادر و شرکت نمایندگی دارد.

مراحل تاسیس نمایندگی خارجی در ایران

همان گونه که ذکر شد، اولین و مهم ترین قدم جلب نظر شرکت اصلی برای اخذ نمایندگی در ایران و دریافت تاییدیه کتبی از وی می ‌باشد. بعد از اینکه رضایت شرکت مبدا را گرفتید باید شروع به گردآوری مدارک ذکر شده در مرحله قبل کنید. سپس در ادامه باید مراحل زیر را هم انجام دهید تا بتوانید یک نمایندگی رسمی داشته باشید:فراهم نمودن مکان مشخص و کسب مجوزهای مربوطه به مکاناساس نامه شرکت نمایندگی و اعضای هیئت مدیره آن تعیین شوندنگارش تقاضا نامه ثبت نمایندگی شرکت خارجی و استرداد آن به اداره ثبت شرکت ‌هاارائه مدارک تاییدیه شرکت خارجی و مجوزات اخذ شده از سفارت کشور متبوع شرکت اصلیآخرین سخن درباره مدارک و مراحل تاسیس نمایندگی خارجیداشتن نمایندگی برندهای خارجی یکی از بهترین روش های کسب درامد می باشد. اما نکته مهم این است که شما باید مدارک و مراحل انجام این کار را به درستی انجام دهید. شما می توانید برای داشتن نمایندگی روی راهنمایی های افق نیکان حساب کنید. همچنین می توانید کار را به طور کامل به ما بسپارید و از نتیجه کار نیز لذت ببرید. پس برای داتشن نمایندگی برند خارجی مورد علاقه تان همین الان با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.بیشتر بخوانید :  
رضا گلچین
16/ سپتامبر/ 2021

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات ثبت اختراع