ویزای خانوادگی آمریکا

ویزای خانوادگی آمریکا از جمله ویزاهایی است که توسط یک فرد مقیم آمریکا برای اعضای خانواده‌اش درخواست می‌شود. این فرد باید شهروند آمریکا باشد یا گرین کارت این کشور را داشته باشد. فرآیند این ویزا به نوع ارتباط و نسبت شهروند آمریکا با متقاضی ویزا متفاوت است. در این مطلب از افق نیکان درباره ویزای خانوادگی و شرایط دریافت آن توضیحاتی را ارائه می‌کنیم. برای دریافت اطلاعات تخصصی‌تر با کارشناسان تیم مهاجرتی ما تماس بگیرید. 

منظور از ویزای خانوادگی آمریکا چیست؟

در پروسه مهاجرت گاهی به ناچار اعضای درجه یک خانواده از هم جدا می‌شوند. این موضوع می‌تواند برای هر دو طرف رابطه تلخ و سخت باشد. در ویزای خانوادگی دولت آمریکا به افراد خانواده مهاجرها اجازه اقامت در آمریکا را می‌دهد. در قوانین تنها اعضای خانواده درجه فرد نظیر والدین و همسر و فرزندان می‌توانند ویزای خانوادگی دریافت کنند. مچنین فردی که به آمریکا مهاجرت کرده باید گرین کارت یا شهروندی این کشور را اخذ نموده باشد. درخواست دهنده ویزای خانوادگی باید قادر به تامین هزینه زندگی اعضای خانواده‌اش در آمریکا باشد. این توانایی باید با مدارک و مستندات مالی شخص درخواست دهنده ویزا اثبات گردد. نکته دیگر اینکه دارندگان گرین کارت تنها برای همسر و فرزندان مجرد خود امکان درخواست این ویزا را دارند. در ادامه با انواع مختلف ویزاهای خانوادگی در ایالات متحده آمریکا آشنا خواهیم شد. 

انواع ویزای خانوادگی آمریکا

ویزاهایی که با عنوان ویزای خانوادگی در ایالات متحده صادر می‌شوند انواع مختلفی دارند. با این همه دو گروه اصلی و کلی از این ویزاها وجود دارد که هر کدام زیرشاخه‌هایی دارند. در ادامه به طور کامل با انواع ویزاهای خانوادگی در کشور آمریکا آشنا می‌شویم.

1- ویزای فوری برای بستگان درجه و نامحدود ( IR)

این ویزا شامل مواردی است که نسبت درجه یک خانوادگی با یک فرد مقیم آمریکا وجود داشته باشد. هر ساله به تعداد نامحدود این نوع از ویزاهای خانوادگی در کشور آمریکا صادر می‌شود. ویزای IR دارای 5 زیرشاخه مختلف است که در جدول زیر شرح داده‌ایم. 
نوع ویزای IRویژگی ویزا
ویزای IR1این ویزا به همسر شهروند آمریکایی اختصاص دارد. شرط مهم در این ویزا سپری شدن بیش از 2 سال از ازدواج می‌باشد. در غیر این صورت باید از ویزای CR1 استفاده گردد. 
ویزای IR2این ویزای خانوادگی آمریکا مختص فرزندان مجرد و زیر 21 سال شهروندان آمریکا می‌باشد. 
ویزای IR3این ویزا به کودکان یتیمی که توسط شهروندان آمریکا بیرون از خاک این کشور به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند تعلق می‌گیرد.
ویزای IR4این ویزای خانوادگی نیز مربوط به فرزندخواندگی در خاک آمریکا است. کودکان یتیمی که در خاک آمریکا توسط شهروند این کشور به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شوند ویزای IR4 دریافت می‌کنند.
ویزای IR5این ویزا به والدین شهروندان آمریکایی تعلق می‌گیرد. توجه کنید که شهروند آمریکا در این ویزا باید بالاتر از 21 سال سن داشته باشد. 
  بنابراین باید با توجه به نسبت خانوادگی با شهروند آمریکا برای دریافت یکی از این ویزاها اقدام نمود.

2- ویزای اولویت خانوادگی با محدودیت ( F)

از این ویزا اغلب برای روابط خانوادگی خاص و کمی دورتر از نوع IR استفاده می‌شود. این ویزاها محدود بوده و تعداد مشخصی از آن‌ها در یک سال مالی صادر می‌شوند. زیر شاخه‌های این نوع ویزای خانوادگی آمریکا عبارتند از:
  • ویزای خانوادگی آمریکا F1: فرزندان مجرد و بالای 21 سال شهروندان آمریکایی شامل این ویزا می‌شوند. در هر سال مالی آمریکا تنها 23400 ویزا از نوع F1 صادر می‌شود.
  • ویزای اولویت دوم خانوادگی F2A: این ویزا به همسر و فرزندان مجرد و زیر 21 سال دارنده گرین کارت آمریکا تعلق می‌گیرد.
  • ویزای خانوادگی F2B: این ویزا به فرزندان مجرد دارنده گرین کارت آمریکا که بالای 21 سال دارند تعلق می‌گیرد. در هر سال مالی تنها 114200 ویزای F2B صادر می‌شود.
  • ویزای خانوادگی اولویت سوم F3: این ویزا به فرزندان متاهل شهروندان آمریکایی مربوط بوده و محدودیت 23400 صدور در سال مالی را دارند.
  • ویزای خانوادگی اولویت چهارم F4: این ویزا به خواهران و برادران شهروندان آمریکایی تعلق می‌گیرد. شهروند آمریکایی درخواست کننده ویزای F4 باید بیشتر از 21 سال سن داشته باشد.   
می‌باشند. با توجه به شرایط هر فرد متقاضی باید برای دریافت نوع درست ویزای خانوادگی آمریکا اقدام کند. مشاوران ما در افق نیکان می‌توانند در تعیین بهترین نوع ویزای خانوادگی به شما کمک کنند. 

ویزای IR و F چه تفاوتی با هم دارند؟

مدت زمان مورد نیاز برای طی پروسه دریافت ویزای IR کوتاه‌تر از نوع F می‌باشد. همچنین برای صدور ویزاهای IR محدودیت‌هایی در سال مالی آمریکا وجود ندارد. بنابراین اگر سقف صدور ویزاهای F در سال مالی آمریکا پر شده باشد تا سال بعدی ویزایی صادر نخواهد شد. این دو مورد از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین ویزای خانوادگی IR و F می‌باشند. 

3- ویزای خانوادگی CR

این ویزای مهاجرتی به ویزای ازدواج آمریکا نیز شهرت دارد. این ویزا برای همسران شهروندان آمریکایی و فرزندانش استفاده می‌شود. البته در صورتی که از ازدواج آن‌ها کمتر از دوسال زمان گذشته باشد. این ویزا نیز دو زیر شاخه اعم از:
  • ویزای CR1: به همسر شهروند آمریکایی که کمتر از دو سال است با او ازدواج کرده تعلق می‌گیرد.  
  • ویزای خانوادگی CR2: مربوط به فرزندان همسر شهروند آمریکایی ( فرزند خوانده‌های حاصل از ازدواج) تعلق می‌گیرد. توجه داشته باشید که ازدواج شهروند آمریکایی با والدین این فرزندان با قبل از 18 سالگی آن‌ها باشد. 

مدارک لازم برای دریافت ویزای خانوادگی آمریکا

برای دریافت این ویزا مدارک مختلفی اعم از:
  • پاسپورت
  • فرم اسپانسری
  • عکس
  • فرم DS-260
  • مدارک رسمی هویتی مانند سند ازدواج- شناسنامه و سوء پیشینه
  • اسناد فرزند خواندگی ( بسته به کیس)
می‌باشد. همچنین ارائه گواهی معاینات پزشکی و واکسیناسیون به اداره مهاجرت آمریکا نیز الزامی است. 

دریافت ویزای خانوادگی در آمریکا چه هزینه‌هایی دارد؟

دریافت این ویزا از دولت آمریکا مستلزم پرداخت هزینه‌های مختلفی می‌باشد. این هزینه‌ها برای مواردی همچون:
  • تکمیل فرم‌های مربوطه ( I-130 و DS-260)
  • انجام خدمات پزشکی و واکسیناسیون
  • ترجمه مدارک
  • هزینه مصاحبه
می‌باشد. البنه هزینه‌های جانبی دیگری مانند هزینه سفر را نیز باید به این لیست اضافه نمود. 

کلام آخر

دریافت ویزای خانوادگی آمریکا از راه‌های موثر و کارآمد برای مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. نظرات و سوالات خود را در خصوص انواع ویزاهای خانوادگی با ما در افق نیکان به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما تمام سوالات شما را بررسی کرده و پاسخ مقتضی ارائه می‌کنند.

سوالات متداول

1- آیا از طریق بستگان دور نظیر عمه می‌توان ویزای خانوادگی دریافت کرد؟

خیر عمه نمی‌تواند برای برادرزاده خود درخواست ویزای خانوادگی نماید. برای ویزای خانوادگی نسبت فامیلی نزدیک‌تری نیاز است.

2- برای دریافت ویزای خانوادگی و مهاجرت به آمریکا مدرک زبان نیاز است؟

خیر برای دریافت این ویزا به مدرک زبان نیازی ندارید.  

3- صدور ویزای خانوادگی در چه بازه‌ی زمانی انجام می‌گیرد؟

روال طبیعی این ویزا در حدود 1 الی 2 سال زمان نیاز دارد. البته ممکن است بسته به شرایط پرونده مهاجرتی کمی بیشتر هم به طول انجامد.     
ghannadsh04@gmail.com
14/ فوریه/ 2024

دیدگاه خود را ثبت کنید

مهاجرتمهاجرت به آمریکا

معرفی دانشگاه کالیفرنیا،سن دیگو
مهاجرت مهاجرت به آمریکا
13/ مارس/ 2024
بهترین سفارت آمریکا برای ایرانیان 
مهاجرت مهاجرت به آمریکا
24/ فوریه/ 2024
مهاجرت به آمریکا با برنامه‌نویسی
مهاجرت به آمریکا با برنامه‌نویسی
مهاجرت مهاجرت به آمریکا
23/ آگوست/ 2023