حمایت‌های کانون پتنت ایران از ثبت برند شرکت‌های دانش‌بنیان

امروزه ثبت برند، برندینگ و حفاظت از نام محصول و شرکت محبوبیت زیادی پیدا کرده است. از آن‌جا که جا انداختن و بازاریابی برای یک نام بسیار به‌صرفه‌تر است، شرکت‌ها و به‌صورت ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان برای این مورد اهمیت خاصی قائل هستند. پیش‌تر بحث شد که چگونه یک شرکت می‌تواند از برند خود محافظت کند؟ اما همه ما کم و بیش می‌دانیم که شرکت‌های تازه تاسیس در محدودیت‌های منابع مالی و انسانی طی مسیر می‌کنند و برخی مواقع برای هزینه‌های ثبت و مدیریت برند خود (که هزینه‌های اندکی نیست) ممکن است دچار مشکل شوند. گرچه دیدگاه ما در افق نیکان به این است که هر موسسه‌ای با ثبت برند خود نوعی سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام می‌دهد. با در نظر داشتن تمامی ابعاد موضوع در این نوشته به حمایت‌های کانون پتنت ایران از ثبت برند یا علامت تجاری شرکت‌ها خواهیم پرداخت.

معرفی کانون پتنت ایران

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور همیشه دارای زیر مجموعه‌هایی برای حفاظت از موضوعات مربوط به حقوق مالکیت فکری بوده است. یکی از اولین زیرمجموعه‌ای این معاونت که در سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی شده است «واحد مالکیت فکری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو» نام دارد که پس از پیشرفت‌های بسیار در سال ۱۳۹۳ با موافقت آن معاونت به‌صورت «کانون پتنت ایران» تغییر نام داده و تمامی موضوعات مرتبط با حوزه مالکیت فکری و به‌ویژه ثبت اختراع و علامت تجاری را در زیر مجموعه فناوری بر عهده دارد.

از آنجایی که هدف اصلی معاونت به تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازارهای جهانی است، ثبت برند در عرصه بین‌الملل را در لیست خدمات کانون پتنت ایران می‌بینیم. بنابر اعلام مدیریت محترم کانون پتنت ایران، جناب آقای مالک سعیدی، اهمیت علائم تجاری وقتی مشخص می‌شود که مشتریان برای به دست آوردن کالا یا خدمات تحت یک علامت تجاری خاص، هزینه بیشتری پرداخت کنند.

حمایت از ثبت برند در خارج از کشور

این حمایت‌ها به‌صورت مادی و به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور تعلق می‌گیرد و به‌نحوی طراحی شده است که تا سقف ۷۰ درصد هزینه‌های ثبت علامت تجاری به‌صورت بین‌المللی را پوشش می‌دهد. شرکت‌های دانش‌بنیان جهت استفاده از این حمایت‌ها در مرحله اول می‌بایست در وب‌سایت کانون پتنت ایران ثبت‌نام و درخواست خود را از طریق فرم آنلاین در بخش شرکت‌ها ارسال کنند. کارشناسان کانون پس از دریافت و بررسی مدارک مربوطه نتیجه را به شرکت اعلام خواهند کرد.

بیشتر بخوانید :

رضا گلچین
16/ ژوئن/ 2018

مقالات ثبت برندمقالات دانش بنیان

مراحل انتقال برند و نام تجاری
مقالات ثبت برند
12/ دسامبر/ 2021
ثبت برند کاشی و سرامیک
ثبت برند کاشی و سرامیک (صفر تا صد)
مقالات ثبت برند
22/ ژانویه/ 2022