معادل‌سازی مدرک تحصیلی در آمریکا

معادل‌سازی مدرک تحصیلی در آمریکا برای کسانی که از طریق مهاجرت تحصیلی و کاری به این کشور می‌روند الزامی است. این پروسه باید در زما تکمیل فرم‌های سفارتی آمریکا انجام شده است. با این همه هنوز بسیاری از مهاجران اطلاعات کامل و درستی در خصوص معادل‌سازی مدرک تحصیلی ندارند. برای کسی اطلاعات بیشتر در این زمینه با در گروه مهاجرتی افق نیکان همراه باشید. 

نگاهی به سیستم آموزشی در ایران و آمریکا

برای درک بهتر پروسه معادل‌سازی مدرک تحصیلی باید با سیستم آموزشی دو کشور آشنا شویم. در واقع آنچه موجب می‌شود مدارک تحصیلی دو کشور با هم متفاوت باشند تمایز سیستم و نظام آموزشی آن‌ها می‌باشد. تا چند سال گذشته مقاطع تحصیلی در ایران شامل:
  • 5 سال ابتدایی
  • 3 سال راهنمایی
  • 3 سال دبیرستان
  • 1 سال پیش‌دانشگاهی
بود. اما بعد از مدتی این سیستم تغییر پیدا کرد و امروزه:
  • 6 سال ابتدایی
  • 3 مقطعه اول متوسطه
  • 3 سال مقطع دوم متوسطه
در نظام آموزشی ایران وجود دارد. این در حالی است که در سیستم آموزشی آمریکا تنها مدرک قابل قبول به عنوان دیپلم مدرک 12 ساله تحصیل است. هر مدرکی به غیر از دوره 12 ساله تحصیل به عنوان مدرک دیپلم شناسایی نمی‌شود. پس در پروسه معادل‌سازی مدرک تحصیلی در آمریکا باید به این موارد توجه کرد. به همین جهت مدارک تحصیلی کمتر از 12 سال یا مدارک فنی و حرفه‌ای از نظر دولت آمریکا به عنوان دیپلم قابل پذیرش نیست. 

معادل‌سازی مقاطع تحصیلی مختلف در آمریکا

در زمان مراجعه به سفارت باید فرمی به نام DS را تکمیل نمایید. این فرم باید به زبان انگلیسی و به صورت معادل‌سازی شده تکمیل گردد. در نتیجه این پروسه برای طی موفقیت آمیزه پروسه مهاجرت بسیار ضروری می‌باشد. معادل‌سازی مقاطع تحصیلی مختلف در آمریکا به شرح زیر می‌باشد.

1-معادل‌سازی مقطع ابتدایی در آمریکا

برای این منظور باید از عنوان Primary school یا اصطلاح Elementary School استفاده گردد. پس در زمان تکمیل فرم DS به این موارد دقت کنید.

2- معادل‌سازی مقطع متوسطه در آمریکا

بر اساس سیستم آموزشی آمریکا بعد از دوره ابتدایی دوره متوسطه آغاز می‌شود. دوره متوسطه در آمریکا شامل دو مرحله سه ساله است. دوره متوسطه اول Middle School و دوره دوم آن Vocational School نام دارد. در معادل‌سازی مدرک تحصیلی در آمریکا باید به این اصطلاحات توجه کرد. اشتباه در تکمیل فرم مربوطه موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه معادل‌سازی مدرک تحصیلی متقاضی می‌گردد. خلاصه این اطلاعات در جدول زیر آورده شده است.  
مدرک تحصیلی در ایرانمعادل مدرک تحصیلی در امریکا
دیپلم نظام قبلی آموزش ( دیپلم 11 ساله)High School no degree
متوسطه اولMiddle school Diploma
متوسطه دوم معادل دیپلم 12 سالهHigh school diploma
 

اهمیت معادل‌سازی مدرک تحصیلی

ائل اینکه معادل‌سازی مدارک تحصیلی تنها مختص به آمریکا نیست. در بسیاری از کشورهای غربی هنگام مهاجرت معادل مدارک تحصیلی اهمیت دارد. زیرا بسیاری از افراد مهاجر پس از ورود به آمریکا ادامه تحصیل داده و کار می‌کنند. بنابراین لازم است از مدارک تحصیلی و توان علمی فرد اطلاع درستی در دست باشد. در غیر این صورت سیستم آموزشی این کشور در مواجه با فرد مهاجر به مشکلات زیادی برمی‌خورد. به عنوان مثال کسی که هنوز مدرک تحصیلی ارشد را کسب نکرده قادر نیست مقطع دکتری را به خوبی سپری کند. این موارد در نظام آموزشی آمریکا نیز اختلال‌ها و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. 

برای معادل‌سازی مدرک تحصیلی در آمریکا چه باید کرد؟

اولین مرحله و گام عملیاتی مورد نیاز ترجمه رسمی تمام مدارک تحصیلی و ریز نمرات به زبان انگلیسی است. ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات باید بر اساس اصول روز ترجمه انجام گیرد تا مورد پذیرش واقع شود. توجه کنید که کوچکترین نقصی در ترجمه مدارک تحصیلی با برگشت خوردن پرونده مهاجرتی شما مواجه می‌شود. چنانچه فرآیند معادل‌سازی مدارک تحصیلی خود را قبل از ورود به آمریکا انجام دهید سرعت پرونده شما بیشتر می‌شود. در آمریکا نیز سایت‌ها و موسساتی وجود دارند که کار معادل‌سازی مدارک تحصیلی را انجام می‌دهند. در ادامه با معادل‌سازی مدارک تحصیلی مقاطع بعد از دیپلم آشنا امی‌شویم.

معادل‌سازی مقطع کاردانی در آمریکا

اغلب افرادی که در رشته‌های فنی در دبیرستان درس خوانده‌اند وارد مقطع کاردانی می‌شوند. از مدرک کاردانی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای با عنوان technical and vocational یاد می‌شود. بنابراین در فرم مربوطه از این اصطلاح استفاده کنید. همچنین مدرک کاردانی در آموزش عالی کشور با اصطلاح institute of higher در آمریکا شناخته می‌شود.

معادل‌سازی کارشناسی در آمریکا

یکی دیگر از بخش‌های معادل‌سازی مدرک تحصیلی در آمریکا مربوط به دوره کارشناسی یا لیسانس می‌شود. معادل مدرک کارشناسی در آمریکا undergraduate program است. 

معادل‌سازی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در آمریکا

کارشناسی ارشد با نام postgraduate و دکترا با نام postdoctoral شناخته می‌شود. 

معادل‌سازی مدارک تحصیلی چه مزیت‌هایی دارد؟

در این بخش به مزیت‌های معادل‌سازی مدارک تحصیلی به ویژه در آمریکا اشاره می‌کنیم. این مزایا از علل مهم برای انجام پروسه معادل‌سازی مدرک تحصیلی می‌باشد.

1- ارائه اطلاعات معتبر

اطلاعات دقیق و معتبری توسط سازمان معادل‌سازی مدرک تحصیلی ارائه می‌گردد. این اطلاعات به سازمان‌ها و افراد در آمریکا کمک می‌کنند تا سطح علمی و مهارت‌های فرد را بهتر بسنجند.   

2- تشخیص تحصیلات و کسب اعتبار

با معادل‌سازی مدرک تحصیلی اعتبار مدرک تحصیلی خود را در کشور آمریکا نیز خواهید داشت. به این ترتیب به راحتی می‌توانید سطح علمی و توانایی‌های خود را به سایرین نشان دهید.

3- امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی

معادل‌سازی مدرک تحصیلی در آمریکا کمک می‌کند تا در مقاطع تحصیلی درست و مناسبی ادامه تحصیل دهید.

4- کسب فرصت‌های شغلی مناسب

شما با معادل‌سازی مدرک تحصیلی خود می‌توانید در فرصت‌های شغلی متناسب با مدرکتان فعالیت کنید. یک مورد یکی از امتیازات مهم از نظر درآمدی در پروسه مهاجرت به آمریکا می‌باشد. 

مراحل معادل‌ساز مدرک تحصیلی در ایالات متحده آمریکا

در حالت کلی پروسه معادل‌سازی مدرک تحصیلی در این کشور عبارتند از:
  • انتخاب سازمانی معتبر برای معادل‌سازی مدارک تحصیلی
  • ارائه تمام مدارک و ریز نمرات
  • بررسی مدارک تحصیلی
  • ارزیابی و صدور گواهینامه معادل
می‌باشد. گواهینامه دریافتی در این روند قابل ارائه به مراکز کار و دانشگاه‌های آمریکا است. 

سخن پایانی

در پروسه مهاجرت به ایالات متحده یکی از اقدامات لازم معادل‌سازی مدرک تحصیلی در آمریکا است. سوالات و ابهامات خود در زمینه معادل‌سازی مدرک تحصیلی را از کارشناسان ما در افق نیکان بپرسید. 

سوالات متداول

1- مقاطع تحصیلی در آمریکا چیست؟

در آمریکا مقاطع تحصیلی شامل 6 سال ابتدایی 3 سال دوره اول متوسطه و 3 سال دوره دوم متوسطه می‌باشد. 

2- آیا امکان معادل‌سازی مدارک تحصیلی در کشور آمریکا نیز وجود دارد؟

بله این امکان که در خاک آمریکا مدارک تحصیلی خود را معادل‌سازی کنید نیز وجود دارد. البته انجام این پروسه قبل از ورود به آمریکا سرعت پیشرفت پرونده مهاجرتی شما را بیشتر می‌کند. 

3- آیا دیپلم فنی و حرفه‌ای در آمریکا قابل قبول است؟

خیر تنها دیپلم قابل ارائه در آمریکا مربوط به دوره 12 ساله تحصیل است. بیشتر:
ghannadsh04@gmail.com
10/ فوریه/ 2024

دیدگاه خود را ثبت کنید

مهاجرتمهاجرت به آمریکا

مهاجرت به کانادا دندانپزشکان
مهاجرت مهاجرت به کانادا
11/ نوامبر/ 2023
چگونه یک اختراع را ثبت بین‌الملل کنیم؟
مقالات ثبت اختراع مهاجرت
14/ ژوئن/ 2018
مهاجرت به آمریکای جنوبی
مهاجرت مهاجرت به آمریکا
3/ سپتامبر/ 2023