گرفتن دفتر پیشخوان برای روستا

گرفتن دفتر پیشخوان برای روستا
هدف از تاسیس یک دفتر پیشخوان، ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه‌های مختلف مانند ثبت احوال و گمرک و بیمه و… است. این دفاتر با اینکه خدمات مربوط به دستگاه‌های اجرایی دولت را ارائه می‌دهند اما توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند. به همین دلیل اشخاص حقیقی و حقوقی در شهر یا حتی روستا می‌توانند بعد از دریافت مجوز، نسبت به تاسیس آن‌ها اقدام کنند. البته گرفتن دفتر پیشخوان برای روستا شرایط خاصی دارد که باید در مورد متقاضی تایید شود.علاوه بر دارا بودن شرایط، متقاضی باید یک سری مدارک ارائه کند و هزینه ثبت دفتر پیشخوان را بپردازد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط و مدارک و هزینه و مراحل تاسیس یک دفتر پیشخوان در روستا آشنا کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

خدماتی که در یک دفتر پیشخوان ارائه می‌شود

قبل از اینکه به سراغ شرایط و مدارک و دیگر موارد مربوط به اخذ مجوز برای تاسیس دفتر پیشخوان برویم لازم است در مورد خدماتی که در این دفاتر ارائه می‌شود بیشتر بدانید. در کل مهم‌ترین خدماتی که یک دفتر پیشخوان ارائه می‌دهد خدمات مربوط به ادارات دولتی از جمله گمرک، بیمه، ثبت احوال، خلافی خودرو، مخابرات و … می‌شود. از طرفی شما می‌توانید اقداماتی مانند پرداخت قبوض آب و برق و گاز و تلفن را نیز در این دفاتر انجام دهید.

شرایط گرفتن دفتر پیشخوان برای روستا

  • اگر قصد راه‌اندازی دفتر پیشخوان در یک روستا را دارید بایستی از شرایط زیر برخوردار باشید:
  • داشتن تابعیت ایرانی (دقت کنید تابعیت، نه تولد)
  • نداشتن سوء‌پیشینه کیفری
  • نداشتن اعتیاد به هر گونه مواد مخدر
  • داشتن کارت پایان خدمت (برای متقاضی مرد)
  • عدم اشتغال به شغل دولتی
  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی که توسط وزارت علوم تایید شده باشد.
  • داشتن توانایی روحی و جسمی ‌مناسب که با آزمایشاتی توسط کارشناسان مشخص می‌شود.
  • نداشتن بدهی مالیاتی و بیمه‌ای و بانکی

محل دفتر پیشخوان در روستا

با اینکه به این مورد در قسمت قبل اشاره نشد اما یکی از مهم‌ترین شرایط گرفتن دفتر پیشخوان برای روستا انتخاب یک مکان مناسب برای تاسیس دفتر است. این مکان بایستی ویژگی‌های زیر را داشته باشد تا بتوان گفت فرد از شرایط انتخاب محل مناسب برخوردار است.
  • اندازه مکان بایستی مناسب باشد. در واقع اندازه قابل قبول برای دفتر پیشخوان در روستا حداقل ۲۰ متر است.
  • محل بایستی از لحاظ دکوراسیون داخلی و خارجی استاندارد باشد.
  • بایستی یک تابلوی مناسب بر سردر دفتر پیشخوان نصب شود.
  • در دفتر پیشخوان باید فضای مناسبی برای مراجعه‌کنندگان لحاظ شود. در طراحی این فضا باید مراجعه‌کنندگان جانباز و معلول هم مورد توجه قرار بگیرند.
  • قیمت خدمات مختلف باید بر روی یک تابلو اعلانات مشخص شود.
  • باید از تجهیزات اداری مناسبی استفاده شود. منظور میز کار برای کارکنان، صندلی برای مراجعه‌کنندگان، کپسول آتش‌نشانی، دزدگیر و… است.
  • باید از دوربین مدار بسته استفاده شود تا فعالیت کارکنان و مشتری‌ها رصد گردد.
  • دفتر پیشخوان به چند خط تلفن، یک دستگاه نمابر، اینترنت پرسرعت، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و دستگاه posنیز احتیاج دارید.

مراحل گرفتن دفتر پیشخوان برای روستا

در ابتدا باید مدارک لازم را تهیه کنید. سپس باید برای گرفتن دفتر پیشخوان روستا درخواست دهید. شما باید مدارک و درخواست خود را به دبیرخانه کارگروه واقع در اداره کل ارتباطات و فناوری شهرستان خود ارائه نمایید.سپس مدارک و فرم درخواست شما توسط دبیرخانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر مدارک مشکلی نداشته باشد و مورد تایید قرار بگیرد دستور بازدید محل صادر می‌شود. در این میان از حساب‌های مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی شما نیز استعلام می‌گیرند.بعد از انجام این بررسی‌ها، پاسخ درخواست شما به دبیرخانه ارسال می‌شود. سپس رای نهایی در مورد درخواست شما به دفتر کل تنظیم قانون و مقررات ارتباط رادیویی فرستاده می‌شود تا تمام موارد مذکور در این دفتر نیز مورد بررسی قرار بگیرد.گرفتن دفتر پیشخوان برای روستا تنها در صورتی میسر می‌شود که هیچ مشکلی در مورد مدارک و شرایط و درخواست متقاضی وجود نداشته باشد. البته ابتدا باید هزینه ثبت دفتر را نیز پرداخت کند. در واقع بعد از دریافت پیامی مبنی بر تایید مدارک و شرایط بایستی در زمانی که برای او تعیین می‌شود به دفتر کل مراجعه نمایید. در این مرحله مجوز برای فرد صادر می‌شود.

مراحل صدور پروانه الکترونیکی دفتر پیشخوان برای روستا

ابتدا باید وارد سامانه صدور پروانه دفاتر پیشخوان دولت شوید. سپس باید فرم درخواست مجوز ثبت دفتر پیشخوان را پر کنید و تقاضانامه الکترونیکی را ارسال نمایید. در ادامه باید ارسال مدارک را انجام دهید.سپس مدارک و فرم درخواست توسط دبیرخانه کارگروه مورد بررسی قرار گرفته و رای نهایی صادر می‌شود. البته حساب‌های فردی و محل مورد نظر برای تاسیس دفتر پیشخوان نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر همه چیز مورد تایید باشد متقاضی می‌تواند کار خود را در روستا شروع کند.

مدارک لازم جهت گرفتن دفتر پیشخوان برای روستا

اطلاع از مدارک لازم برای ثبت دفتر پیشخوان در روستا ضروری است. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:
  • مدارک شناسایی
  • کپی برابر اصل مدرک تحصیلی
  • کپی برابر اصل کارت پایان خدمت (برای متقاضی مرد)
  • کپی سند مالکیت یا اجاره‌نامه ملک مورد نظر
اینها حداقل مدارکی است که جهت گرفتن دفتر پیشخوان برای روستا باید ارائه دهید.

هزینه گرفتن دفتر پیشخوان برای روستا

هزینه ثبت دفتر پیشخوان در روستا حدود ۵۰۰ هزار تومان است. اما شما باید هزینه خرید یا اجاره محل دفتر را نیز در نظر بگیرید. این در حالی است که برای خرید تجهیزات نیز به سرمایه و صرف هزینه نیاز دارید. پس باید با یک حساب سرانگشتی هزینه تاسیس دفتر را برای خود برآورد کنید، سپس در مورد تاسیس آن تصمیم بگیرید.

مدت زمان اعتبار مجوز ثبت دفتر پیشخوان دولت در روستا

قطعا بعد از اطلاع از شرایط و مدارک و هزینه و مراحل گرفتن دفتر پیشخوان در روستا این سوال در ذهنتان مطرح می‌شود که این مجوز تا چه زمان اعتبار دارد. در پاسخ به این سوال لازم است بدانید از زمانی که مجوز را دریافت می‌کنید تا ۵ سال بدون هیچ مشکلی می‌توانید به فعالیت خود در زمینه اداره دفتر پیشخوان ادامه دهید.این در حالی است که از زمان درخواست مجوز حدود ۲ ماه (دقیقا ۶۰ روز کاری) زمان نیاز است تا مجوز صادر شود. البته این در صورتی است که شما دارای شرایط لازم باشید و مدارکی که ارسال می‌کنید نقص نداشته باشد.

بیشتر بخوانید :

رضا گلچین
2/ اکتبر/ 2022

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات ثبت برند