بررسی کامل هزینه‌های  تحصیل در آمریکا

 تحصیل در آمریکا رویای بسیاری از افراد در زندگی است. زیرا با تحصیل در این کشور امکان اقامت و داشتن موقعیت‌های شغلی ایده‌آل بسیار زیاد است. اما درس خواندن در مدارس و دانشگاه‌های آمریکا به ویژه برای دانشجویان خارجی هزینه‌هایی در بر دارد. برای اطلاع از هزینه‌های تحصیل در آمریکا با ما در این مطلب از افق نیکان همراه شوید. 

مهاجرت تحصیلی به آمریکا 

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل سفر و مهاجرت به آمریکا ادامه تحصیل در این کشور است. به ویژه برای ایرانیان که مهاجرت تحصیلی در آمریکا ساده‌ترین نوع دریافت اقامت این کشور محسوب می‌شود. زیرا قوانین سختگیرانه کمتری در مهاجرت تحصیلی به آمریکا برای ایرانیان اعمال می‌شود. دانشگاه‌های آمریکا اغلب جزو بهترین دانشگاه‌های جهانبوده و مدارکآن‌ها اعتبار زیادی دارد. در هر ایالت آمریکا دانشگاهی با رتبه تک رقمی به لحاظ علمی یافت می‌شود. همچنین آینده شغلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکا اغلب درخشان و عالی است. اخذ اقامت دائم آمریکا بعد از تحصیل در این کشور بسیار ساده‌تر خواهد بود. این مزیت‌ها دست به دست هم داده‌اند تا تحصیل در آمریکا طرفداران زیادی داشته باشد. اما هزینه‌های تحصیل در آمریکا یک عامل بازدارنده برای بسیاری از علاقه‌مندان مهاجرت تحصیلی است. هزینه تحصیل در این کشور به دانشگاه و رشته تحصیلی که انتخاب می‌کنید ارتباط زیادی دارد. همچنین مقطع تحصیلی دانشجویان نیز روی هزینه‌های تحصیل آن‌ها در آمریکا اثرگذار است. 

هزینه‌های تحصیل در آمریکا شامل چه مواردی می‌شود؟

هزینه‌هایی که برای تحصیل در آمریکا باید پرداخت کرد در چند بخش مختلف قرار می‌گیرد. شهریه، هزینه اقامت، خورد و خوراک بخشی از هزینه‌های پیش رو برای درس خواندن در آمریکا می‌باشند. در ادامه به هر بخش از این هزینه‌ها به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

1- شهریه دانشگاه‌های آمریکا

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که در برآورد هزینه تحصیل باید در نظر گرفت شهریه دانشگاه است. در آمریکا دانشگاه‌های بسیار متنوعی با رتبه‌بندی‌های علمی مختلف و شهریه‌های متفاوت وجود دارند. بنابراین اینکه چه مقدار هزینه به عنوان شهریه بپردازید به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. علاوه بر شهریه دانشگاه مقطع تحصیلی و مدت زمان تحصیل نیز در هزینه صورت گرفته نقش دارند. در جدول زیر به متوسط شهریه دانشگاه‌های مختلف در آمریکا اشاره کرده‌ایم. 
کالج دولتی 4 سالهکالج دولتی 4 ساله خارج از ایالتکالج خصوصی 4 ساله
10230دلار26290 دلار35830 دلار
 2- هزینه کالجگاهی برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا لازم است دوره‌هایی را در کالج بگذرانید.  این دوره‌ها نیز مستلزم پرداخت شهریه و هزینه کالج می‌باشد. هزینه کالج نیز جزو هزینه‌های تحصیل در آمریکا محسوب می‌شود. در اغلب اوقات دانشوجان خارجی باید دوره‌های کالج را در ایالات متحده آمریکا سپری کنند. شهریه کالج‌های دوساله دولتی 17.5 هزار دلار و در کالج‌های 4 ساله خصوصی تقریبا 41 هزار دلار است.   3- هزینه‌های اسکانبعد از شهریه دانشگاه و کالج هزینه اسکان و خوابگاه اصلی‌ترین بخش هزینه‌ها است. اسکان و خوابگاه در آمریکا نسبت به دیگر کشورها زیاد است. برای زندگی در یک خانه به صورت مستقل در این کشور باید در حدود 3500 دلار اجاره بپردازید. با زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی نیز می‌توانید هزینه اسکان سالانه خود را به 5500 دلار برسانید. بنابراین زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی قابل توجهی نماید. 4- خوراکهزینه خورد و خوراک در امریکا کاملا بستگی به سبک زندگی افراد دارد. اگر در محل زندگی خود امکان درست کردن غذا داشته باشید در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. با این همه یکی دیگر از بخش‌های مهم در برآورد هزینه‌های تحصیل در آمریکا بحث خوراک است.  

5- هزینه‌های درمانی 

هزینه درمان جزء مواردی است که ممکن است برخی در برآوردهای خود آن را لحاظ نکنند. اما در طول چند سال اقامت و زندگی در آمریکا حتما بارها نیازمند دریافت خدمات درمانی خواهید بود. درمان در آمریکا مانند اسکان نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر جهان گران است. بنابراین باید برای تامین این بخش از هزینه‌های تحصیل و اقامت در آمریکا فکری بکنید. 

6- سایر هزینه‌ها

علاوه بر موارد گفته شده هزینه‌های جانبی دیگری نظیر:
  • هزینه درمان
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه تفریح
  • هزینه پوشاک
نیز وجود دارد که باید مورد محاسبه قرار گیرد. این موارد در طول چند سال زندگی و تحصیل در آمریکا مبالغ قابل توجهی خواهد شد. 

آیا امکان کار در دوران تحصیل در آمریکا وجود دارد؟

این سوال که آیا برای تامین هزینه‌های تحصیل در آمریکا می‌توان کار کرد برای بسیاری وجود دارد. بله این امکان که در دوران تحصیل در آمریکا برای تامین هزینه‌ها کار کنید وجود دارد.  برای کار دانشجویی دو حالت وجود دارد:
  • کار در دانشگاه و به صورت کمک به اساتید در پروژه‌های پژوهشی که محدودیت زمان ندارد.
  • کار در بیرون محیط دانشگاه که درآمد بیشتری نسبت به کار در دانشگاه دارد اما محدودیت زمانی دارد. دانشجویان خارجی تنها مجاز به 20 ساعت کار در هفته و بیرون از محیط دانشگاه هستند. 
بنابراین باید بین کار در محیط داخل دانشگاه و بیرون آن بهترین حالت را انتخاب کنید. 

مزیت‌های تحصیل در آمریکا چیست؟

تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا مزیت‌های بسیار زیادی دارد. به طوری که همه کارشناسان معتقد هستند قطعا ارزش هزینه‌های انجام شده را دارد. در این بخش به تعدادی از مزایای تحصیل در آمریکا اشاره کرده‌ایم:
  • پیشرفت علمی و تحصیلی
  • تنوع بالای موقعیت‌های آموزشی
  • انعطاف‌پذیری سیستم آموزش 
  • پشتیبانی و حمایت از دانشجویان بین‌الملی در آمریکا
  • کسب تجربیات بین‌المللی
  • امکانات تحصیلی و آموزشی بسیار مدرن و به روز
  • فراهم بودن شرایط تحقیق
  • به دست آوردن موقعیت‌های شغلی درخشان بعد از پایان تحصیل
  • اعتبار بسیار زیاد مدرک تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا در سراسر جهان
بنابراین هزینه‌های تحصیل در آمریکا قطعا ارزش امتیازات بعدی آن را دارد. برای انتخاب بهترین دانشگاه آمریکایی که با شرایط مالی و تحصیلی شما متناسب باشد به مشاوران افق نیکان پیام دهید.  

سخن آخر

تحصیل در آمریکا رویای بسیاری از افراد در سراسر جهان از جمله ایران است. این پروسه علاوه مزیت‌های فراوانی که دارد سختی‌ها و چالش‌هایی هم پیش رو دارد. هزینه‌های تحصیل در آمریکا یکی از چالش‌های مهم برای ادامه تحصیل در این کشور است. البته امکان دریافت کمک هزینه‌های تحصیلی و بورسیه‌های مختلفی نیز در حین تحصیل در آمریکا وجود دارد. همچنین دانشجویان می‌تواند بخشی از هزینه‌های خود را از طریق کار کردن در این کشور تامین کند.  برای راهنمایی‌های بیشتر و دریافت مشاوره‌های تخصصی با کارشناسان گروه مهاجرتی افق نیکان تماس بگیرید. 

سوالات متداول

1- بخش‌های اصلی هزینه تحصیل در آمریکا شامل چه مواردی است؟

شهریه دانشگاه و هزینه اسکان از گران‌تر بخش‌های زندگی و تحصیل در آمریکا محسوب می‌شوند. هزینه خورد و خوراک و درمان و حمل و نقل از بخش‌های دیگر هزینه‌ها به شمار می‌رود.  

2- متوسط شهریه دانشگاه‌های آمریکا چقدر است؟

در مراکز آموزشی دولتی باید در حدود 25 تا 35 هزار دلار شهریه پرداخت کرد. این عدد در دانشگاه‌های خصوصی در حدود 30 تا 50 هزار دلار است.  
ghannadsh04@gmail.com
8/ می/ 2024

دیدگاه خود را ثبت کنید

دسته بندی نشده