با آداب و رسوم مردم آلمان بیشتر آشنا شوید

آلمان از نظر سیاسی و اقتصادی در مرکز اروپا واقع شده است. این کشور بعد از روسیه پر جمعیت‌ترین سرزمین اروپا محسوب می‌شود و بیش از ۸۱ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. اقتصاد آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و پنجمین در دنیا به شمار می‌رود.

در حالی که تأثیرات آلمان را بر روی کشورهای هم مرز با آن مانند اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، لوکزامبورگ، هلند، سوئیس و لهستان می‌توان دید، تمام این فرهنگ‌ها نیز در سطوح مختلف، آلمان امروزی را شکل داده‌اند. ۹۱/۵ درصد جمعیت، آلمانی بوده و ترک‌های دومین اقلیت قومی بزرگ هستند. باقی جمعیت را یونانی‌ها، روس‌ها، ایتالیایی‌ها، لهستانی‌ها، کروات‌ها و اسپانیایی‌ها تشکیل می‌دهند.

آشنایی با آداب و رسوم خاص آلمانی‌ها نظیر سر وقت بودن، حفظ حریم شخصی، رک بودن، اهمیت به محیط زیست و تفکیک زباله می‌تواند کمک زیادی به شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و رفتار مردم آلمان کند.

ارزش‌ های مردم آلمان

آلمانی‌ها ارزش بسیار زیادی برای ساختار، حریم و دقت قائل هستند. این مردمان پایداری، سخت‌کوشی و پشتکار را نیز در آغوش کشیده و تأکید خاصی روی حرکت به موقع قطارها دارند. آلمانی‌ها زمانی که بتوانند دنیای خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و امور را به قسمت‌های قابل‌کنترل خرد کنند آرامش بیشتری دارند. مدیریت زمان نیز بسیار در این کشور اهمیت دارد. تقویم‌ها، برنامه‌ها و دستور جلسه در این کشور مورد احترام ویژه‌ای هستند.

مردم آلمان بسیار کمال‌گرا بوده و دقت را در تمام جوانب زندگی خود به کار می‌گیرند. آن‌ها هرگز خطا را حتی به صورت شوخی نمی‌پذیرند و به‌ندرت از چیزی تعریف می‌کنند. ممکن است در اولین نگاه نگرش آن‌ها غیردوستانه به نظر بیاید اما حس اجتماع، آگاهی اجتماعی و میل به تعلق‌داشتن را می‌توان در این مردم مشاهده کرد.

زبان‌ و مذهب در آلمان

طبیعتا زبان اصلی این کشور آلمانی بوده و بیش از ۹۵ درصد جمعیت به عنوان زبان مادری به این زبان صحبت می‌کنند. در شرق کشور، برخی از مردم به زبان صربی تکلم کرده و در نزدیکی مرز دانمارک زبان این کشور را نیز در صحبت‌ها می‌شنوید. رمانی، ترکی و کردی نیز از سایر زبان‌های مورد استفاده اقلیت در آلمان هستند. مذهب رسمی آلمان مسیحیت بوده و حدود ۷۰ درصد جمعیت، خود را پیرو این مذهب می‌دانند. این عدد شامل ۲۴ میلیون کاتولیک می‌شود. مسلمان‌ها ۳/۷ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و حدود ۲۸/۳ درصد نیز بدون دین یا پیرو سایر ادیان هستند.

غذاهای مورد علافه آلمانی ها

آلمانی‌ها عاشق غذای غنی و سالم هستند و البته هر منطقه از این کشور از غذای سنتی تعریف خاص خود را دارد. در بین غذاهای آلمان گوشت خوک طرفداران زیادی دارد و برخی از غذاهای سنتی نیز با آن درست می‌شوند. «برات ورست» (Bratwurst)، یک نوع سوسیس بوده و رابطه بسیار نزدیکی با غذای آلمان دارد. کلم، چغندر و شلغم در طبخ خوراک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گیاهان جزو گیاهان خوراکی بومی منطقه هستند. انواع سیب‌زمینی و کلم رشته‌‌شده (sauerkraut) نیز از ستاره‌های آشپزی آلمانی محسوب می‌شوند.

هنر در آلمان

آلمان بخش بزرگی از موسیقی کلاسیک دنیا را متحول کرد و سنت‌های آهنگ‌سازان بزرگ آلمانی و اتریشی مانند باخ، موتزارت، بتهوون، برامس، واگنر و ماهلر تا به امروز نیز زنده‌اند. با علاقه وافری که آلمانی‌ها به دقت و مهندسی دارند، سنت‌های مهمی که در چاپ، حکاکی چوبی و کنده کاری به یادگار گذاشته‌اند دور از انتظار نیستند. نمایندگانی از تمام دوره‌های زمانی مهم مانند رمانسک، گوتیک، کلاسیک، باروک، روکوکو و رنسانس را نیز در معماری این کشور می‌توان مشاهده کرد. این سبک‌ها در کلیساهای جامع، قلعه‌ها و ساختمان‌های عمومی قابل بازدید و بررسی هستند.

فرهنگ کار در آلمان

تمایل به نظم و ترتیب در زندگی تجاری آلمان نیز ریشه دوانده است. سورپرایز یا شوخی با استقبال روبه‌رو نمی‌شوند. همه چیز از قبل کاملاً برنامه‌ریزی شده و تصمیم‌ها پیشاپیش گرفته می‌شوند و معمولاً بعد از آن که توافقی صورت گرفت تغییرات بسیار نادر هستند. مهندسین در کشور آلمان جایگاه خاصی دارند و این امر را در موفقیت صنعت اتومبیل آن‌ها نیز می‌توان دید. کارمندان در تمام سطوح بر اساس شایستگی و سخت‌کوشی به شدت مورد قضاوت قرار می‌گیرند. رابطه با همکاران و همچنین خارجی‌ها بیشتر مستقیم بوده و همیشه از سیاست در آن استفاده نمی‌کنند.

 

جالب است بدانید آلمان یکی از مقاصد مورد علاقه مخترعان و صاحبان ایده است و سیاست‌های تشویقی جذابی برای مخترعان دارد. شرکت افق نیکان تنها کارگزاری رسمی ثبت اختراع داخلی و بین‌المللی دارای مجوز در ایران، آماده ارائه مشاوره و انجام کلیه امور مرتبط با مهاجرت از طریق ثبت اختراع به آلمان است. برای دریافت راهنمای نحوه ثبت اختراع و مهاجرت به آلمان، کافی است فرم موجود در صفحه مهاجرت از طریق ثبت اختراع را پر کنید.

بیشتر بخوانید :

رضا گلچین
28/ ژوئن/ 2018

مهاجرت

مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی
مهاجرت مهاجرت به کانادا
14/ سپتامبر/ 2023
مهاجرت به کانادا از اروپا
مهاجرت مهاجرت به کانادا
2/ اکتبر/ 2023
مهاجرت به آمریکا بدون مدرک زبان
مهاجرت به آمریکا بدون مدرک زبان
مهاجرت مهاجرت به آمریکا
19/ آگوست/ 2023