ثبت انحلال شرکت (راهنمای کامل)

ثبت انحلال شرکت
هنگامی که فعالیت یک شرکت به دلایلی متوقف شده و به پایان برسد لازم است که عملیات ثبت انحلال شرکت صورت بگیرد. این امر برای جلوگیری از احتساب مالیات و تعیین تکلیف شرکا و اعضای شرکت امری ضروری است. اما هنگامی که تصمیم به انحلال شرکت گرفته می‌شود لازم است اطلاعاتی در مورد نحوه انجام آن، مدت زمان لازم و هزینه‌هایی که دارد، کسب شود.  البته سامانه‌های آنلاینی نیز برای ثبت انحلال رسمی شرکت‌ها وجود دارند که برخی از اقدامات لازم را در مدت زمان کوتاهی و با هزینه‌های کمتری انجام  می‌دهند. در ادامه این مقاله به بررسی  انحلال شرکت و اقداماتی که پس از ثبت انحلال باید انجام داد، می‌پردازیم.

انحلال شرکت

شرکت ممکن است بنا بر دلایل مختلفی چه به صورت اجباری و چه اختیاری به فعالیت خود پایان دهد. در این صورت لازم است که اقداماتی را قبل و پس از ثبت انحلال شرکت انجام دهد تا منحل شدن شرکت به صورت رسمی صورت گیرد.

دلایل مختلفی که باعث انحلال شرکت می‌شود

همان‌طور که اشاره شد انحلال شرکت می‌تواند به دلایل اختیاری و یا اجباری اتفاق بیفتد که در ادامه هر یک از دلایل فوق را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • انحلال اجباری (قهری)
انحلال اجباری از دلایل شایعی است که باعث پایان دادن به فعالیت شرکت و منحل شدن آن می‌شود. مانند ورشکستگی شرکت که برای ثبت انحلال آن به حکم دادگاه نیازی نخواهد بود. همچنین انحلال توسط حکم مراجع قضایی نیز نمونه‌ای از انحلال اجباری است. البته دادگاه قبل از این حکم فرصت شش ماهه‌ای را به شرکت داده‌ تا به رفع ایرادات ذکر شده بپردازد و در پایان این مهلت در صورت عدم اصلاح، حکم انحلال شرکت صادر می‌شود.
  • انحلال اختیاری
گاهی اوقات شرکت بنابر دلایل اختیاری مانند    تصمیمات مجمع عمومی که در جلسه آن شرکا و مدیران حضور دارند و رای به انحلال شرکت داده‌اند، منحل خواهد شد. همچنین در صورتی که اهداف شرکت به پایان برسد نیز موجب انحلال شرکت می‌شود. به عنوان مثال شرکتی برای انجام پروژه قطار شهری ثبت شده که با انجام پروژه، فعالیت شرکت به پایان رسیده و منحل می‌شود. 

مراحل ثبت انحلال شرکت

برای انحلال شرکت نیاز به انجام اموری است که با توجه به نوع شرکت با یکدیگر متفاوت هستند. بر اساس قانون قبل از اینکه مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود، ابتدا مدیر شرکت موظف است که اظهارنامه‌ای در رابطه با لیست دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت تنظیم کند. در ادامه مراحلی را که برای انحلال شرکت سهامی خاص باید انجام گیرد را شرح می‌دهیم.
  • در مرحله اول توافقات لازم برای منحل شدن شرکت باید توسط شرکا و اعضای شرکت صورت بگیرد.
  • فردی به عنوان مدیر تصفیه مشخص شده و موافقت وی را برای پذیرفتن سمت فوق جلب نمایند.
  • مجمع عمومی فوق‌العاده‌ تشکیل شده و سپس صورتجلسه‌ای برای انحلال شرکت تنظیم گردد. همچنین امضا سهامداران و مدیر تصفیه در ذیل صورتجلسه درج شود. لازم به ذکر است در صورت نبود حتی یکی از اعضا و شرکا، لازم است که آگهی دعوت به مجمع عمومی در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر و به چاپ برسد.
  • تعیین مکانی برای انجام تصفیه شرکت
  • ثبت صورتجلسه و اطلاعات لازم در سامانه اداره ثبت و بارگذاری آن
  • ثبت نهایی
  • صورتجلسه انحلال شرکت سهامی خاص به همراه لیستی از شرکا و سهامداران و امضای آنان به اداره ثبت پست شود.
  • مدت زمان 5 تا 10 روز بعد می‌توانید نتیجه مربوط به ثبت انحلال شرکت را در سایت مشاهده نمایید.
  • در این زمان لازم است که مدیر تصفیه شرکت برای امضا اوراق و تحویل آگهی مربوط به انحلال به اداره ثبت مراجعه کند.
  • در آخرین مرحله نیاز است که آگهی انحلال در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار چاپ شود.

مدارک لازم جهت ثبت انحلال شرکت سهامی

  • آخرین روزنامه رسمی شرکت ارائه شود.
  • فتوکپی از شناسنامه مدیر تصفیه ارائه شود.
  • ارائه صورتجلسه انحلال که به امضاء شرکا و مدیر تصفیه رسیده است.
  • ارائه روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی دعوت از شرکا در آن چاپ شده است.

ثبت اینترنتی انحلال شرکت به چه صورت است؟

برای ثبت اینترنتی جهت منحل شدن شرکت لازم است که در بخش پذیرش صورتجلسه، تمامی اطلاعات آن را تکمیل کرده و سپس گزینه دستور جلسه (انحلال شرکت) را انتخاب نمایید. همچنین اطلاعات شرکا و صورتجلسه را نیز ثبت نموده و بارگذاری کنید.نکته: فرصت لازم برای اقدام به انحلال شرکت با توجه به نوع آن تفاوت است، مثلا یک شرکت سهامی خاص فرصت سه روزه دارد. همچنین درخواست انحلال با توجه به دلیل انحلال، تعیین شده که این درخواست می‌تواند توسط حکم دادگاه و یا مجمع عمومی فوق‌‌العاده صورت بگیرد.

بعد از انحلال شرکت چه‌ اقداماتی باید انجام شود؟

شرکت بعد از اینکه منحل شد، لازم است که کلیه بدهی‌ها و طلب‌های شرکت به طور کامل تسویه گردد. سپس دارایی‌های باقیمانده نیز به نسبت مشخص بین شرکا و سهامداران تقسیم شود. اقدام بعدی پلمپ کلیه دفاتر شرکت خواهد بود. همچنین لازم است مدیر تصفیه اظهارنامه انحلال را در سایت اداره دارایی تکمیل کند تا میزان بدهی‌های مالیاتی مشخص گردد. در صورتی که فعالیتی توسط شرکت صورت نگرفته، احتیاجی به پیگیری مالیاتی نخواهد بود.

خدمات سامانه آنلاین برای انحلال شرکت

در صورتی که ثبت انحلال شرکت را توسط سامانه آنلاین درخواست دهید نیاز به مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها نخواهید داشت. همچنین نیازی به انجام مراحل زمانبر در سامانه اداره ثبت نبوده و تنها کافی است که اطلاعات شرکت به همراه مشخصات اعضای هیئت مدیره  را جهت درخواست انحلال ارسال نمایید.

جمع‌بندی ثبت انحلال شرکت

هر شرکتی ممکن است به دلایل مختلفی به صورت اجباری و یا اختیاری به فعالیت خود پایان داده و منحل شود. انحلال اختیاری به دلایل مختلفی از جمله توافق بین شرکا که طبق جلسه مجمع عمومی صورت گرفته است و یا با پایان یافتن موضوع فعالیت شرکت منحل خواهد شد. از دلایل اجباری نیز می‌توان به ورشکستگی شرکت و یا بر اساس حکم دادگاه اشاره کرد. مراحل ثبت انحلال شرکت نیز ابتدا با توافق شرکا آغاز می‌شود. سپس مدیر تصفیه تعیین می‌گردد. جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور شرکا و مدیر تصفیه برگزار شده و صورتجلسه‌ای برای انحلال شرکت تنظیم می‌گردد که توسط اعضا باید امضا شود. در مرحله پایانی صورتجلسه به همراه لیست اعضا هیئت مدیره در سایت بارگذاری شده و درخواست انحلال شرکت ثبت می‌گردد. بعد از انحلال شرکت لازم است که بدهی‌های شرکت تسویه شده و سپس باقیمانده دارایی‌ها بین شرکا تقسیم شود. همچنین کلیه دفاتر مربوط به شرکت پلمپ شوند.

بیشتر بخوانید :

رضا گلچین
4/ اکتبر/ 2022

دیدگاه خود را ثبت کنید

ثبت شرکت