ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی

تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا اگرچه مزایای زیادی دارد اما هزینه‌ی بالایی هم دارد. دانشگاه‌های آمریکا را می‌توان در گروه گران‌ترین مراکز تحصیلی جهان قرار داد. این هزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر هم می‌باشد. به همین دلیل بسیار از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آمریکا به دنبال ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا هستند. در این مطلب از افق نیکان یک لیست کامل از دانشگاه های ارزان قیمت ایالات متحده آمریکا را ارائه کرده‌ایم.

هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در آمریکا چقدر است؟

در آمریکا دانشگاه های مختلفی وجود دارند که برخی دولتی و بعضی دیگر خصوص هستند. بی‌شک هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آمریکا مستلزم پرداخت هزینه زیادی است. فاکتور دیگری که در هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا موثر است مقطع تحصیلی می‌باشد. همچنین رشته تحصیلی که فرد انتخاب می‌کند نیز روی هزینه تحصیل موثر است. دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا باید مبالغ بیشتری را پرداخت کنند. درس خواندن در مقطع کارشناسی برای دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی آمریکا تقریبا 25 تا 35 هزار دلار هزینه دارد. این مبلغ در دانشگاه‌های خصوص آمریکا به 30 الی 45 هزار دلار افزایش خواهد داشت. این هزینه در برخی از رشته‌های تحصیلی و دوره‌های تکمیلی می‌توان بیشتر هم باشد. 

آیا تحصیل رایگان در آمریکا امکان‌پذیر است؟

برای بسیاری این سوال وجود دارد که به جای تحصیل در ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا می‌توان رایگان درس خواند؟ تحصیل در مقاطع بالا در همه دنیا مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است. این هزینه‌ها وقتی در جایی غیر از کشور خود تحصیل می‌کنید بیشتر هم خواهد شد. با این همه  در آمریکا امکان استفاده از بورسیه‌های تحصیلی مختلفی وجود دارد. این بورسیه‌های تحصیلی در سطوح مختلف پرداخت می‌شوند و امکان تحصیل رایگان را فراهم می‌کنند. اما دریافت این بورسیه‌ها به دلیل متقاضیان بالای آن کار چندان ساده‌ای نیست. به علاوه به عنوان دانشجوی بین‌المللی باید برای هزینه زندگی خود در این کشور هزینه‌هایی را پرداخت کنید. بنابراین تحصیل صد در صد رایگان در آمریکا بیشتر به یک رویا شبیه است تا واقعیت. اما می‌تواند با انتخاب درست دانشگاه و دریافت بورسیه‌های تحصیلی هزینه‌های نهایی را تا حد زیادی کاهش داد. 

شهریه دانشگاه‌های آمریکا

کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی آمریکا بر کسی پوشیده نیست. بسیاری تصور می‌کنند که برای درس خواندن در آمریکا باید مبالغ نجومی و هزینه‌های سرسام آوری را پرداخت کنند. این در حالی است که تنوع هزینه‌ها در دانشگاه‌های مختلف آمریکا بسیار بالاست. ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا شهریه چندانی بایت تحصیل دریافت نمی‌کند. همچنین رزومه تحصیلی مورد نیاز برای پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های مختلف این کشور نیز شرایط یکسانی ندارد. در برخی از دانشگاه‌های درجه یک آمریکا باید یک رزومه تحصیلی عالی داشته باشید. اما در برخی دیگر از دانشگاه‌های آمریکا داشتن مدرک تحصیلی دیپلم کفایت می‌کند. بنابراین اگر توان پرداخت شهریه‌های دانشگاه‌های بزرگ این کشور را ندارید می‌توانید به سراغ دانشگاه‌های ارزان بروید. تحصیل در همه دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا می‌تواند فرصت شغلی و زندگی خوبی در این کشور را فراهم کند. پس اگر هدف شما از مهاجرت تحصیلی دریافت اقامت دائم آمریکا است تحصیل در دانشگاه‌های ارزان‌تر انتخاب بهتری است.

معرفی ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی

در این بخش به معرفی تعدادی از دانشگاه‌های ارزان در آمریکا پرداخته‌ایم. توجه کنید که ارزان بودن دانشگاه‌های این لیست بر اساس هزینه شهریه آن‎‌ها محاسبه شده است. به این مبالغ باید هزینه‌های جانبی مانند:
  • هزینه خوابگاه
  • خودرو و خوراک
  • هزینه درمان
  • هزینه جانبی
را اضافه کنید تا برآورد مناسبی به دست آید. بررسی این لیست در انتخاب شهر و دانشگاه مناسب برای تحصیل در آمریکا که هزینه کمی داشته باشد مفید است.   

1- دانشگاه A&M تگزاس

این مرکز تحصیلی، دانشگاهی تحقیقاتی و دولتی در آمریکا می‌باشد که در کالج استیشن در تگزاس قرار دارد. این دانشگاه که در سال 1876 در آمریکا تاسیس شده بزرگ‌ترین هیئت علمی را در تمام این کشور دارد. دانشگاه مذکور دارای 133 برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی و 175 برنامه در کارشناسی ارشد است. برای تحصیل در این دانشگاه باید سالانه مبلغ 13850 دلار به عنوان شهریه پرداخت نمایید.

2- دانشگاه کالیفرنیا

دانشگاه سن برناردینوی ایالتی کالیفرنیا در آمریکا را نیز می‌توان به عنوان یکی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا دانست. این دانشگاه دولتی در واقع یکی از 23 پردیس عمومی دانشگاه ایالتی ایالات متحده به شمار می‌رود. دانشگاه سن برناردینوی آمریکا در سال 1965 تاسیس و بیش از 70 برنامه در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد. شهریه سالانه تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی 8320 دلار تعیین شده است. به همین خاطر از آن به عنوان یکی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های این کشور یاد می‌شود. 

3- دانشگاه مینوت

دانشگاه مینوت MSU یک دانشگاه ایالتی در آمریکا است که داکوتای شمالی واقع شده است. در سال 1913 این دانشگاه به عنوان یک مدرسه آغاز به کار کرد. اما امروزه یکی از سه دانشگاه بزرگ در داکوتای شمالی محسوب می‌شود. دانشگاه میوت به عنوان دانشگاه دولتی شهریه چندانی از دانشجویان بین‌المللی دریافت نمی‌کند. 

4- دانشگاه آرکانزاس

این دانشگاه یک مرکز تحقیقاتی- دولتی در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. سال تاسیس دانشگاه آرکانزاس 1909 میلادی است و امروزه دومین دانشگاه بزرگ در این ایالت به شمار می‌رود. به دلیل هزینه‌های تحصیلی پایین این دانشگاه در گروه ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا قرار می‌گیرد. در این دانشگاه از مقطع کاردانی یا دکتری دانشجو می‌پذیرد و در رشته‌های بسیار متنوعی فعال است. شهرینه‌ای که دانشجویان بین‌المللی برای درس خواندن در دانشگاه آرکانزاس باید بپردازند 9972 دلار در سال است. 

5- دانشگاه هیلزبورو

این دانشگاه در حال حاضر به عنوان پنجمین کالج بزرگ اجتماعی در ایالت فلوریدا محسوب می‌شود. این دانشگاه ظرفیت پذیرش 42 هزار دانشجو در سال را دارد. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه هیلزبورو در همین ایالت موفق به پیدا کردن شغل مناسب می‌شود. رشته‌ها و مقاطع تحصیلی بسیار زیادی در این مرکز تحصیلی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. شهریه سالانه تحصیل در دانشگاه هیلزبورو در حدود 9111 دلار در نظر گرفته شده است. بنابراین در قیاس با دیگر دانشگاه‌های گران قیمت آمریکا افراد بیشتری توان پرداخت شهرینه این دانشگاه را دارند. این لیست به تعدادی از ارزان‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دانشجویان خارجی در آمریکا اشاره داشت. با این همه لیست دانشگاه های ارزان این کشور به همین چند مورد محدود نمی‌باشند. 

سخن پایانی

کارشناسان ما در افق نیکان تعدادی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا را به شما معرفی کردند.با بررسی این لیست پی می‌برید که درس خواندن در آمریکا الزاما نیاز به پرداخت مبالغ نجومی ندارد. نظر شما درباره تحصیل در دانشگاه‌های ارزان این کشور چیست؟

سوالات متداول

1- آیا تحصیل ارزان در آمریکا امکان‌پذیر است؟

بله بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا شهرینه بسیار بالایی از دانشجویان بین‌المللی دریافت نمی‌کنند. بنابراین با انتخاب درست دانشگاه می‌توانید به مبالغ اقتصادی و مقرون به صرفه در این کشور درس بخوانید.

2- فاکتورهای مهم در هزینه تحصیل در آمریکا کدام‌اند؟

بعد از انتخاب دانشگاه، شهری که در آن تحصیل می‌کنید و داشتن بورسیه تحصیلی نیز روی هزینه‌ها اثر می‌گذارند. بیشتر:
ghannadsh04@gmail.com
12/ مارس/ 2024

دیدگاه خود را ثبت کنید

مهاجرتمهاجرت به آمریکا

بهترین سفارت آمریکا برای ایرانیان 
مهاجرت مهاجرت به آمریکا
24/ فوریه/ 2024
مهاجرت به کانادا با روش ICT
مهاجرت مهاجرت به کانادا
7/ اکتبر/ 2023