معرفی دانشگاه کالیفرنیا برکلی آمریکا

یکی از مراکز تحقیقاتی مشهور در ایالات متحده دانشگاه کالیفرنیا برکلی آمریکا است. از این رو بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در آمریکا این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. در پروسه مهاجرت تحصیلی به آمریکا دانشگاه محل تحصیل یکی از فاکتورهای بسیار مهم تلقی می‌گردد. به همین دلیل در این مقاله از گروه مهاجرتی افق نیکان به معرفی این دانشگاه مشهور آمریکا پرداخته‌ایم.

معرفی کوتاهی از دانشگاه برکلی در کالیفرنیا

این مرکز تحصیلی که با نام UC Berkeley شناخته می‌شود از نوع دولتی می‌باشد. سابقه علمی- تحقیقاتی این مرکز باعث شده تا در گروه 30 دانشگاه برتر جهان نام برکلی بدرخشد. در ایالت کالیفرنیای آمریکا 10 دانشگاه وجود دارد که پردیس برکلی از قدیمی‌ترین آن‌ها است. دانشجویان می‌تواننند در دوران تحصیل از بورسیه‌هخای تحصیلی و امکانات عالی این دانشگاه بهره‌مند شوند. در جدول زیر به برخی از مشخصه‌های این دانشگاه اشاره شده است. 
نوع دانشگاه برکلیتحقیقاتی- دولتی
تعداد کل دانشجویان مشغول به تحصیلبیشتر از 45 هزار دانشجو
تعداد دانشجویان بین‌المللی6875 دانشجو
نرخ پذیرش دانشگاه برکلی17.5 درصد
مقاطع تحصیلی فعال کارشناسی/ ارشد/ دکتری
 

رتبه علمی دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا

یکی از بخش‌های مهم در انتخاب دانشگاه محل تحصیل به ویژه برای دانشجویان خارجی رتبه علمی دانشگاه است. در این بخش به رتبه‌های علمی این دانشگاه در سال میلادی جاری اشاره خواهیم کرد. رتبه qs دانشگاه برکلی آمریکا 27 می‌باشد. رتیه‌ی علمی the در این دانشگاه نیز 8 می‌باشد. این رقم سطح علمی بسیار بالا و مناسب دانشگاه برکلی کالیفرنیا را نشان می‌دهد. در آخر نیز باید به رتبه usnews این دانشگاه اشاره کنیم که 4 است. بنابراین برای دانشجویانی که به سطح علمی دانشگاه برای مهاجرت تحصیلی اهمیت می‌دهند این مرکز گزینه مناسبی است. برای طی سریع و آسان پروسه مهاجرت تحصیلی به آمریکا می‌توانید از خدمات مشاوره گروه افق نیکان استفاده کنید. بهترین دانشگاه آمریکا که با شرایط مهاجرتی دانشجو تناسب داشته باشد توسط مشاوران تیم به شما معرفی می‌شود. 

مزایای تحصیل در دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا  

این دانشگاه دولتی در قلی کالیفرنیا محبوبیت زیادی بین دانشجویان دارد. بخشی از این محبوبیت مربوط به رتبه‌های بالای علمی برکلی است. اما مزیت‌های تحصیل در این دانشگاه محدود به رتبه‌ی علمی بالای آن نمی‌باشد. در ادامه این بخش با تعدادی از ویژگی‌های مثبت و جذاب دانشگاه برکلی آمریکا آشنا خواهیم شد. 

1- شرایط آب و هوای خوب دانشگاه برکلی

برای بسیاری از دانشجویان به ویژه دانشجوهای بین‌المللی تحصیل در یک شهر خوش آب و هوا مهم است. زمستان کوتاه و نیمه ابری در کنار تابستان طولانی با هوای مطبوع شاخصه آب و هوایی مهم این شهر است. بنابراین درس خواندن در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا از این منظر بسیار مناسب و لذت‌بخش می‌باشد. 

2- جاذبه‌های طبیعی 

یکی از جذابیت‌های بالای این مرکز تحصیلی عبور یک نهر زیبای از محوطه دانشگاه است. این نهر باعث شده بسیاری از افراد علاقه‌مند به طبیعت جذب دانشگاه برکلی شوند. همچنین چندین مورد دیگر از جاذبه‌های طبیعی را در این دانشگاه و شهر آن را می‌توان برشمرد. 3- امنیت بالای شهر کالیفرنیای یکی از امن‌ترین ایالت‌های آمریکا شناخته می‌شود. این سطح بالای امنیت تحصیل در دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا را لذت‌بخش می‌کند. جالب است که شورای امنیت ملی آمریکا پردیس این دانشگاه را امن‌ترین پردیس دانشگاهی در آمریکا معرفی کرده است. 

4- کمک‌های مالی دانشگاه

در این دانشگاه‌های بورسیه‌های تحصیلی و کمک هزینه‌های زیادی به دانشجویان ارائه می‌شود. بیشتر این کمک‌های مالی مربوط به دوره کارشناسی دانشگاه برکلی است. به همین دلیل دغدغه‌های مالی تحصیل در این مرکز تحصیلی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.در کنار مزایای بسیار زیادی تحصیل در این دانشگاه مشکلاتی نظیر گران بودن هزینه اقامت نیز وجود دارد. اجاره خوابگاه و خانه در اطراف دانشگاه برای بسیاری از دانشجویان زیاد است. 

پردیس و دانشکده‌های دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا

در این بخش کمی به معرفی پردیس دانشگاه برکلی می‌پردازیم. در پردیس بزرگ این دانشگاه در حدود 32 هزار دانشجوی مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند. این رقم برای مقطع ارشد 10 هزار دانشجو است. اقامت دانشجویان در این پردیس به سه بخش اصلی:
  • داخل محوطه دانشگاه
  • بیرون محوطه دانشگاه
  • اجاره مسکن در خارج از دانشگاه
تقسیم می‌شود. البته آخرین آمارها نشان میس‌دهد بیش از 96 درصد دانشجویان برکلی در خوابگاه‌های کالج خود ساکن هستند. تعداد زیادی دانشکده نیز در این مرکز تحصیلی وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:
  • دانشکده کسب و کار برکلی
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده محاسبات، علم داده و جامعه
  • دانشکده آموزش
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده طراحی محیطی
  • دانشکده روزنامه نگاری
  • دانشکده حقوق 
می‌باشند. رشته حقوق و اقتصاد در کنار مهندسی برق و علوم سیاسی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاه برکلی کالیفرنیا می‌باشند. 

هزینه تحصیل در دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا

هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان خارجی شامل:
  • شهریه
  • هزینه اقامت
  • هزینه غذا
  • هزینه درمان
  • سایر هزینه‌های زندگی
می‌باشد. بنابراین سبک زندگی هر فرد به عنوان دانشجو روی هزینه نهایی تحصیل وی در آمریکا اثرگذار است. در جدول زیر هزینه تحصیل در برکلی کالیفرنیا را درج کرده‌ایم. 
هزینهمبلغ به دلار آمریکا
شهریه مقطع کارشناسی44467 دلار
شهریه مقطع ارشد و دکتری29578
هزینه خرید کتاب و لوازم التحریر1139
هزینه اقامت در خوابگاه پردیس برکلی21402 دلار
هزینه اقامت در بیرون از محوطه دانشگاه16518 دلار
 با توجه به این جدول می‌توان طور تقریبی می‌توان به هزینه لازم برای درس خواندن در برکلی کالیفرنیا پی برد.

بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا

آمارها نشان می‌دهند که در دانشگاه برکلی تقریبا 63 درصد از دانشجویان از کمک‌های مالی استفاده می‌کند. کمک‌های مالی این دانشگاه دولتی در کالیفرنیا شامل بورسیه‌های تحصیلی و وام‌های دانشجوی است. در این بخش به تعدادی از کمک‌های مالی دانشگاه برکلی اشاره می‌کنیم:
  • بورسیه‌های تحصیلی
  • گرانت
  • کار- مطالعه
  • وام‌های فدرال دانشجویی
بنابراین دانشجویان بسته به شرایطی که دارند می‌توانند از این کمک‌های مالی بهره‌مند شوند.  

سخن پایانی

تحصیل در دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی یک رویای بزرگ است. این دانشگاه علاوه بر رتبه علمی بالا از جاذبه‌های تحصیلی و زندگی زیادی برخوردار می‌باشد. امنیت بالا، زیبایی‌های طبیعی و بورسیه‌های تحصیلی بخشی از مزایا هستند. امیدواریم این مطلب از افق نیکان در معرفی این دانشگاه آمریکایی مفید واقع شده باشد. چرا که شناخت دست از دانشگاه‌های ایالات متحده به اخذ تصمیمات درست در حوزه مهاجرت کمک زیادی می‌کند. نظر شما درباره مهاجرت تحصیلی به آمریکا و درس خواندن در این دانشگاه چیست؟ 

سوالات متداول

1- نرخ پذیرش در دانشگاه برکلی کالیفرنیا چقدر است؟

نرخ پذیرش برای دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه در حدود 17.5 درصد ارزیابی شده است. بنابراین شانس نسبتا خوبی برای دریافت پذیرش در برکلی آمریکا وجود دارد.  2- میانگین شهریه پرداختی برای تحصیل دانشجویان خارجی در برکلی کالیفرنیا چقدر است؟برای تحصیل در این دانشگاه به طور متوسط باید مبلغ 44 هزار دلار سالانه پرداخت شود. البته این مبلغ بسته به رشته و مقطع تحصیلی تا حدی متفاوت خواهد بود.    
ghannadsh04@gmail.com
13/ آوریل/ 2024

دیدگاه خود را ثبت کنید

دسته بندی نشده

مهاجرت به کانادا بدون سربازی
دسته بندی نشده
6/ دسامبر/ 2023
معرفی دانشگاه دوک آمریکا
دسته بندی نشده
9/ آوریل/ 2024
معرفی دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا
دسته بندی نشده
28/ آوریل/ 2024