معرفی دانشگاه کالیفرنیا،سن دیگو

تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا علاوه بر بار علمی مزیت‌های زیادی هم به همراه دارد. به همین خاطر افراد زیادی از طریق تحصیل برای مهاجرت به آمریکا اقدام می‌کنند. یکی از دانشگاه‌های قدیمی این کشور دانشگاه کالیفرنیا، سن‌ دیگو می‌باشد که در سال 1960 میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه یکی از 15 مرکز تحقیقاتی برتر در تمام جهان به شمار می‌رود. دانشجویان بین المللی زیادی در این دانشگاه به تحصیل در مقاطع مختلف مشغول هستند. به همین دلیل تحصیل در این دانشگاه می‌تواند برای دانشجویان ایرانی نیز جذابیت زیادی داشته باشد. در این مطلب از افق نیکان به معرفی این دانشگاه در ایالات متحده آمریکا می‌پردازیم.

نگاهی به دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو

این دانشگاه جزو مراکز تحصیلی دولتی در آمریکا محسوب می‌شود. به همین خاطر از نظر شهریه‌ای که از دانشجویان بین‌المللی دریافت می‌کنند مناسب می‌باشد. مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری در رشته‌های متنوع زیادی در این مرکز تدریس می‌شوند. این دانشگاه موفق به دریافت چند جایزه بین‌الملی مهم نظیر:
  • جایزه نوبل
  • جایزه پولیتزر
  • مدال فیلدز
شده است. این جوایز نشان دهنده سطح علمی- تحقیقاتی بالا در این دانشگاه بوده و به همین خاطر محبوبیت زیادی دارد. تحصیل در این مرکز می‌تواند آینده شغلی بسیاری از دانشجویان را به نوعی تضمین کند. در جدول زیر به صورت کلی مشخصات این دانشگاه دولتی در ایالت کالیفرنیای آمریکا را بررسی کرده‌ایم.    
شهر و ایالات دانشگاهسن دیگو- کالیفرنیا
نوع دانشگاهدولتی
تعداد کل دانشجویان در حال تحصیل41 هزار نفر
تعداد دانشجویان بین‌المللی8451 نفر
نرخ پذیرش 34 درصد
مقاطع تحصیلی کارشناسی- ارشد و دکترا
 

نگاهی به تاریخچه دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو

اولین دوره کارشناسی در این دانشگاه در سال 1964 برگزار شد. در آغاز قرار بود این دانشگاه به عنوان موسسه‌ای تحقیقاتی در زمینه علوم، ریاضیات و مهندسی آموزش‌هایی ارائه کند. ساکنین محلی از این طرح استقبال خوبی به عمل آوردند و رای مثبت به انتقال 59 هکتار زمین به این مرکز دادند. این تاسیسات و گروه تحقیقاتی سرانجام در سال 1912 به بخشی از دانشگاه کالیفرنیا تبدیل شد. علاوه بر سطح علمی و دستاوردهای این دانشگاه موقعیت جغرافیای آن نیز بر محبوبیتش افزوده است. این مرکز تحصیلی در ساحل لا هویا در ایالت کالیفرنیا بنا شده که زیبایی بسیار زیادی هم دارد. در این ساحل تعدادی از گران‌ترین ویلاها و املاک تمام ایالات متحده آمریکا را می‌توان مشاهده کرد. موقعیت قرارگیری این دانشگاه در مرکز شهر سن دیگو برای زندگی دانشجویان موقعیت ایده‌آلی است. زندگی و تحصیل در این دانشگاه تجربه‌ای زیبا و به یاد ماندنی برای دانشجویان می‌سازد. 

آشنایی با دانشکده‌ها و پردیس و خوابگاه دانشگاه

این دانشگاه از نظر فضا و ساختمان‌های مورد نیاز در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. 761 ساختمان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو با عناوین:
  • ساختمان‌های اداری
  • کلاس‌های درس
  • مراکز تحقیقاتی
  • امکانات پزشکی
  • امکانات ورزشی
  • آزمایشگاه‌ها
  • استودیوها
  • کتابخانه‌ها
وجود دارند. این دانشگاه دارای 9 مرکز ورزشی مجزا و یک میدان 5 هزار نفری نیز می‌باشد. تمام این فضا برای پیشبرد اهداف علمی و تحصیلی دانشجویان به کار گرفته می‌شود. خوابگاه‌های این دانشگاه برای مدت دو سال در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود. این بازه‌ی زمانی استفاده از خوابگاه برای دانشجویان تضمین و رعایت می‌گرد. درخواست استفاده از خوابگاه‌های این مرکز کاملا رایگان بوده و برای معلولین نیز شرایط ویژه‌ای اعمال می‌شود. همچنین به دانشجویانی که مایلند در خارج از خوابگاه زندگی کنند خدماتی را ارائه می‌کند. به عنوان مثال دانشگاه خانه‌هایی مناسب در اطراف فضای مراکز تحصیلی را برای دانشجویان خود پیدا می‌کند. 

رشته‌های دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو

این مرکز تحصیلی در قلب آمریکا طیف بسیار گسترده و متنوعی از رشته‌ها را ارائه می‌کند. بنابراین دانشجویان بین‌المللی آزادی عمل زیادی برای انتخاب رشته تحصیلی در آن دارند. بر اساس آمارها در حدود 130 رشته مختلف تنها در مقطع تحصیلی کارشناسی در این دانشگاه تدریس می‌گردد. در این بین برخی از رشته‌های تحصیلی طرفداران بیشتری در این دانشگاه دارند. در نتیجه پذیرش دانشجویان در این رشته بیشتر بوده و البته درخواست برای آن‌ها نیز بالاتر است. این رشته‌های تحصیلی محبوب عبارتند از:
  • علوم کامپیوتر
  • بیوشیمی
  • اقتصاد
  • زیست شناسی
  • زیست مولکولی
هستند. 600 دوره مختلف در 40 رشته تحصیلی نیز در تابستان در این دانشگاه ارائه می‌گردد. هر ساله در حدود 22 درصد از دانشجویان این مرکز در برنامه‌های تحصیلی خارج از کشور حاضر می‌شوند. دانشکده مهندسی جاکوبز و دانشکده علوم داده در بین همه دانشکده‌های این مرکز مشهورتر هستند. 

هزینه تحصیل در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو

هزینه تحصیل در این دانشگاه به دلیل دولتی بوده نسبت به مراکز تحصیل خصوص پایین‌تر است. این هزینه بسته به مقطع تحصیلی دانشجو متغیر می‌باشد. برای دانشجویان بین‌المللی تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه در حدود 46400 دلار هزینه دارد. این مبلغ برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی در مقطع ارشد 33100 است. این شهریه می‌تواند در رشته‌های مختلفی تا حدی متفاوت باشد. هزینه اقامت- غذا، کتاب و حمل و نقل را نیز به عدد فوق اضافه کنید. با برآورد تمام هزینه‌های زندگی و تحصیل در این دانشگاه به عدد تقریبی 65835 دلار در سال خواهیم رسید. سبک زندگی و میزان خرج کرد دانشجویان نیز بر روی مقدار نهایی هزینه سالانه تحصیل آن‌ها اثرگذار است.   

برای دریافت پذیرش در دانشگاه سن دیگو چه باید کرد؟

اولین اقدامی که برای دریافت پذیرش از این دانشگاه باید انجام دهید ثبت آنلاین درخواست است. این درخواست باید در سایت دانشگاه به همراه مدارک مورد نیاز آپلود گردد. هزینه ثبت درخواست برای پذیرش گرفتن در این دانشگاه 140 دلار آمریکا می‌باشد. شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو اعم از:
  • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله به ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی مربوط به تمکن مالی
  • گواهی معتبر زبان انگلیسی ( آیلتس 7 و تافل 83 IBT)
می‌باشد. برای طی هرچه بهتر این مراحل و بالا بردن شانس پذیرش خود با کارشناسان ما در افق نیکان مشورت کنید. در مقاطع تحصیلات تکمیلی شرط معدل هم وجود دارد که با معیار معدل ایران حداقل معدل 17 لازم است. 

سخن پایانی

تحصیل در آمریکا و در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو یک موقعیت عالی برای دانشجویان خارجی است. تحصیل در این دانشگاه دسترسی به امکانات رفاهی و آموزشی بسیار زیادی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. پس از فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه موقعیت‌های کاری زیادی در آمریکا برای افراد وجود دارد. برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا و درخواست پذیرش از این دانشگاه با کارشناسان افق نیکان تماس بگیرد. 

سوالات متداول

1- شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه سن دیگو چیست؟

داشتن دیپلم 12 ساله و گواهینامه معتبر زبان از شرایط لازم  اخذ پذیرش در این دانشگاه است. همچنین داشتن یک انگیزه نامه مناسب و توصیه‌نامه نیز می‌تواند کمک بزرگی به دریافت پذیرش در این مرکز تحصیلی باشد. 

2- شانس پذیرش در دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا چقدر است؟

با توجه به تعداد کل دانشجویان و تعداد دانشجویان خارجی در حدود 34 درصد احتمال پذیرش در این دانشگاه هست.   بیشتر:
ghannadsh04@gmail.com
13/ مارس/ 2024

دیدگاه خود را ثبت کنید

مهاجرتمهاجرت به آمریکا

دلایل ریجکت ویزای آمریکا و نحوه اعتراض به آن
مهاجرت مهاجرت به آمریکا
26/ فوریه/ 2024
مهاجرت به کانادا با روش ICT
مهاجرت مهاجرت به کانادا
7/ اکتبر/ 2023