بورسیه فولبرایت آمریکا

بورسیه فولبرایت آمریکا برنامه تحصیلی رایگان برای دانشجویان سراسر دنیا می‌باشد. این برنامه که با هدف تبادل فرهنگی هر سال یا دو سال یکبار اجرایی می‌شود محبوبیت زیادی دارد. این بورسیه تحصیلی از معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در تمام جهان به شمار می‌رود. از طریق این بورسیه تحصیلی می‌توان برای مهاجرت به آمریکا نیز کمک گرفت. با ما در این مطلب از گروه مهاجرتی افق نیکان همراه شوید تا با این بورس تحصیلی آشنا شوید.

بورسیه فولبرایت آمریکا چیست؟

دولت آمریکا مدعی است برای گسترش ارتباطات در دنیای پیچیده امروزه اقدام به اهدای این بورسیه تحصیلی می‌کند. این طرح اولین بار در سال 1946 توسط ویلیام فول برایت یکی از سناتورهای به نام امریکا اجرایی شد. این بورسیه در هر دوره تعداد برای تعداد زیادی از متقاضیان امکان تحصیل در آمریکا را فراهم می‌کند. برای اجرای طرح این بورسیه آمریکا با بیش از 140 کشور در جهان همکاری می‌کند. همچنین تقریبا برای همه رشته‌ها امکان دریافت این بورسیه تحصیلی وجود دارد. در مقاطع تحصیلی مختلفی دانشجویان می‌توانند از خدمات این بورسیه بهره‌مند شوند. بخش‌های مختلفی که با دریافت این بورسیه پیش روی دانشجویان قرار می‌گیرد عبارتند از:
  • تحصیلات تکمیلی
  • مشاغل تحقیقاتی
  • بخش آموزشی
می‌باشد. این بورسیه به غیر پزشکی سایر رشته‌های تحصیلی را پوشش می‌دهند . بنابراین برای تحصیل در رشته‌های مختلف تحصیلی اعم از:
  • علوم انسانی
  • علوم اجتماعی
  • ریاضیات
  • علوم طبیعی
  • فیزیک
  • علوم حرفه‌ای و کاربردی
  • هنرهای زیبا
می‌توانید این بورسیه را دریافت کنید. 

گرنت بورسیه فولبرایت آمریکا چیست؟

منظور از گرنت در این بورسیه تحصیلی کمک هزینه‌هایی است که به دانشجویان تعلق می‌گیرند. این کمک هزینه از طریق گزینش‌های دقیق و طی یک فرآیند طولانی ارائه می‌شود. دانشجویان می‌توانند با دریافت پذیرش بورسیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل دهند. آغاز شروع پروسه پذیرش درخواست متقاضیان در این بورسیه تحصیلی در بهار هر سال می‌باشد. آشنایی با اصطلاحات زیر پروسه بررسی برای دریافت بورسیه مذکور ضروری است:
  • فینالیست: به شخصی گفته می‌شود که به صورت تمام و کمال این بورسیه تحصیلی را دریافت کرده است. در نتیجه تمام کمک هزینه‌های تحصیلی در این طرح به وی تعلق می‌گیرد.
  • جایگزین: به شخصی می‌گویند که در صورت مازاد بودن بودجه طرح می‌تواند از این طرح استفاده کند. گاهی افراد فینالیست امکان استفاده از این بورسیه تحصیلی را پیدا نمی‌کنند. اینجاست که افراد جایگزین می‌توانند کمک هزینه فولبرایت را دریافت کنند.
  • مردود یا non select: به کسی که موفق به دریافت این بورسیه تحصیلی در آمریکا نشده باشد مردود یا non select می‌گویند.   
برای اینکه بتوانید از این بورسیه تحصیلی در آمریکا استفاده کنید باید شرایط آن را داشته باشید. در ادامه کارشناسان ما در افق نیکان این شرایط لازم را برای شما تشریح می‌کنند. 

شرایط لازم برای دریافت بورسیه فولبرایت آمریکا چیست؟

برای اینکه افراد قادر باشند این بورسیه عالی تحصیلی در آمریکا را دریافت کنند باید شرایطی را دارا باشند. این شرایط شامل:
  • داشتن مدرک کارشناسی یا دوره‌های معادل آن
  • پشت سر گذاشتن دوره‌های 4 ساله برای رشته‌های هنری و نمایشی
  • مهارت و تسلط به زبان انگلیسی و اثبات این مهارت با مدارک مستند
  • ثبت نام برای تنها یک برنامه از بورسیه مذکور
می‌باشد. فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی این امکان را دارند که از بورسیه آکادمیک پیشرفته بهره‌مند شوند. البته امکان شرکت در دوره‌های کارآموزی و رزیدنتی را نخواهند داشت. به بیان دیگر برای بورسیه فول فاند پزشکی باید در سایر برناتمه‌ها شرکت نمایند. برای انتخاب بهترین برنامه در بورسیه فولبرایت آمریکا باید با برنامه‌های مختلف آن آشنا بود. برای اطلاع دقیق از برنامه‌های این بورسیه تحصیلی جذاب آمریکا می‌توانید با کارشناسان افق نیکان تماس بگیرید. 

موارد مهم در گزینه متقاضیان دریافت بورسیه فولبرایت 

برای انتخاب از بین متقاضیان یک تیم گزینش بسیار حساس تصمیم‌گیری می‌کنند. فاکتورهای مختلفی جهت انتخاب دانشجویان متقاضی این بورسیه تحصیلی در نظر گرفته می‌شود. مهم‌ترین فاکتورهای مطرح در اعطای بورسیه مذکور عبارتند از:
  • کیفیت پروپوزالی که متقاضی دریافت بورسیه ارائه کرده است. این فاکتور از درجه اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و بهتر از افراد حرفه‌ای برای تنظیم بهتر آن کمک بگیرید. 
  • سوابق علمی و هنری متقاضی دریافت بورسیه فولبرایت
  • تسلط و توانمندی مناسب بر روی زبان انگلیسی جهت تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا
می‌باشند. البته فاکتورهایی که سرنوشت متقاضیان این بورسیه را تعیین می‌کنند بیشتر از این چند مورد است. در این مطلب تنها به مهم‌ترین و اصلی‌ترین این پارامترهای گزینش دانشجوها اشاره کردیم.  

مزایای دریافت بورسیه فولبرایت آمریکا چیست؟

در این بخش خواهیم گفت که با دریافت این بورسیه تحصیلی چه امکاناتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این مزایا و خدمات در بورسیه تحصیلی مذکور در کشور آمریکا شامل:
  • تمام هزینه‌های تحصیلی
  • هزینه خرید کتاب‌های درسی
  • خدمات درمانی در بیماری و حوادث
  • پوشش مالی هزینه‌های اسکان دریافت کننده بورسیه
  • شرایط ویژه برای استخدام و کار در آمریکا
می‌گردد. شرکت در کلاس‌های زبان و امکان سفر نیز برای برخی از دریافت کنندگان این بورسیه تحصیلی در آمریکا فراهم خواهد بود. البته این بورسیه در سطح‌های مختلفی به متقاضیان ارائه می‌شود و شرایط آن برای همه یکسان نیست. 

روند دریافت بورسیه فولبرایت چیست؟

اول از همه اینکه شخص متقاضی باید شرایط مورد نیاز را بررسی کرده و با رزومه خود بسنجد. در صورتی که دارای شرایط خواسته شده بود اقدام به ثبت درخواست این بورسیه تحصیلی نماید. انتخاب نوع بورسیه و ثبت درخواست به صورت آنلاین از مراحل بعدی کار هستند. سپس باید در مصاحبه حضوری شرکت کند و در صورت موفقیت در آن می‌تواند از این بورسیه بهره‌مند شود. توجه داشته باشید که برای دریافت بورسیه تحصیلی فولبرایت آمریکا باید در این کشور اقامت داشته باشید. بنابراین بهتر است در ابتدا از طریق دریافت ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنید. سپس بعد از اتمام دوره کارشناسی برای دریافت ویزای فولبرایت تقاضا دهید تا شانس دریافت آن را داشته باشید. این بورسیه می‌تواند مسیر زندگی و حرفه‌ی شما را به کلی دگرگون کند. 

سخن پایانی

برای تبادل فرهنگی و علمی بورسیه فولبرایت آمریکا در هر دوره به متقاضیان آن اعطا می‌گردد. این دوره‌ها به صورت 1 یا 2 ساله اجرایی شده و به اعطای بورسیه مذکور می‌پردازند. تامین کننده هزینه های این بورسیه نیز دولت فدرال آمریکا است. این بورسیه بسیاری از هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا را شامل می‌شود و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. البته سطوح مختلفی از این بورسیه برای متقاضیان آن اعلام می‌شود. با کارشناسان افق نیکان تماس بگیرید تا درباره این بورسیه تحصیلی و فرصت ویژه آن بیشتر بدانید.  

سوالات متداول

1- چقدر برای دریافت بورسیه فولبرایت شانس وجود دارد؟

البته که این بورسیه به صورت رقابتی اعطا می‌شود و باید شرایط مناسبی داشته باشید. آمارها نشان می‌دهند که از هر 5 نفر متقاضی واجد شرایط تنها 1 نفر موفق به دریافت آن می‌گردد. بنابراین شانس هر فرد متقاضی برای دریافت این ویزا در حدود 25 درصد است. 

2-  برای دریافت بورسیه تحصیلی مذکور چه معدلی نیاز است؟

هیچ شرط معدلی برای دریافت این بورسیه تحصیلی ذکر نشده است. با این وجود اکثر درخواست دهندگان آن دارای معدل‌ها و سوابق تحصیلی درخشانی هستند. پس برای پیشی گرفتن از سایرین و جلب توجه تیم گزینش باید معدل‌های ممتازی داشته باشید.

3-  آیا به دریافت کننده‌های بورسیه فولبرایت آمریکا حقوق می‌دهند؟

خیر این بورسیه شامل مسکن- غذا- حمل و نقل و کمک هزینه تحصیلی می‌شود. البته در برخی از برنامه‌ها بودجه‌ای به منظور اهداف فولبرایت و سهولت تحقیق در نظر گرفته شده است. 

4- آیا ایرانیان امکان دریافت این بورسیه را دارند؟

خیر این امکان تنها برای شهروندان آمریکا و کسانی که در این کشور اقامت دارند وجود دارد.        بیشتر:
ghannadsh04@gmail.com
5/ مارس/ 2024

دیدگاه خود را ثبت کنید

مهاجرتمهاجرت به آمریکا

مهاجرت به آمریکا با مدرک پزشکی
مهاجرت به آمریکا با مدرک پزشکی
مهاجرت مهاجرت به آمریکا
27/ آگوست/ 2023
مزایای پیوستن ایران به معاهده همکاری ثبت اختراع PCT
مزایای پیوستن ایران به معاهده همکاری ثبت اختراع PCT
مقالات ثبت اختراع مهاجرت
26/ دسامبر/ 2018